У львівського «Концерну «Електрон» проблеми із виконанням контрактів і обіцянок по електротранспорту

Вартун Справжній, фото - прес-служба ЛМР  |  Субота, 19 вересня 2020, 10:07
Наразі сам концерн і його дочірнє підприємство «Електронтарнс» досі не змогли постачити до Києва один трамвайний вагон, за який заплатили аванс, а Львів замість 50 тролейбусів, передбачених контрактом, отримав тільки 40. Не відбулася і обіцяна презентація тролейбуса із автономним ходом
У львівського «Концерну «Електрон» проблеми із виконанням контрактів і обіцянок по електротранспорту

Львівський концерн «Електрон» та його дочірні підприємства потроху втрачають репутацію надійних постачальників. Наразі ТзОВ «СНУП «Електротранс», яке власне і виступає у якості виробника електротранспорту має уже два контракти, які так і не змогло виконати у зазначені початковими договорами терміни. Йдеться про постачання одного трамвая до Києва і 50 тролейбусів, куплених за кошти кредиту ЄБРР для Львова.

Дочірнє підприємство ТзОВ «СНУП «Електронтранс» потрапило у вельми неприємну історію із постачанням трамваїв до Києва: іще у квітні 2019 року ТзОВ «СНУП «Електронтранс» та КП «Київпастранс» підписали договір на постачання 10 трамвайних вагонів «Електрон» довжиною 30 метрів і низьким рівнем підлоги. Вартість договору складала майже півмільярда гривень Щоправда, КП «Київпастранс» не змогло заплатити виробникові аванс на виготовлення усіх 10 законтрактованих трамваїв, отож вирішили купити лише один вагон. У кінці 2019 року договір на постачання трамваїв для КП «Київпастранс» продовжили до квітня поточного року і перерахували ТзОВ «СНУП «Електронтранс» аванс. Проте, у квітні кияни нового трамвая від львівського виробника так і не побачили – виробник пояснив зрив поставок «ковідним» карантином у Європі і продовжив час постачання вагона… Фактично, у більшості країн Європи «жорсткий» карантин із нокдауном тривав два – три місяці, але КП «Київпастранс» не отримало трамвая і до кінця серпня.

В адміністрації КП «Київпастранс» вирішили і далі підтримувати вітчизняного виробника, тому замість того, щоб звернутися до суду із вимогою повернення авансу, ТзОВ «СНУП «Електронтранс» дозволили продовжити постачання єдиного трамвая до 20 жовтня 2020 року. Отож, у львівського виробника залишилося біля місяця для виконання київського контракту… Із усіма перипетіями цієї закупки можна ознайомитися у системі електронних закупівель «Прозорро», № оголошення № UA-2019-01-25-000585-b.
Підписання контракту на постачання 50 тролейбусів. Керівники "Електронтрансу" В. Пєцух та ЛКП "Львівелектротранс" В. Кокошко. 18 лютого 2019 р.

Зауважимо, що значні проблеми у концерну «Електрон» та його «дочки» ТзОВ «СНУП «Електронтранс» виникли і з виконанням контракту на постачання 50 нових тролейбусів для Львова. Ці тролейбуси, нагадаємо, були придбані ЛКП «Львівелектротранс» за кошти Європейського банку реконструкції та розвитку. Контракт на постачання нового електротранспорту між ЛКП «Львівелектротранс» та консорціумом «Концерну «Електрон» та ТзОВ «СНУП «Електронтранс» був підписаний 18 лютого 2019 року, про що повідомила прес-служба Львівської міської ради.

Як розповідала представник ЛКП «Львівелектротранс», керівниця групи реалізації проектів міжнародних фінансових організацій Ірина Іванишин, тендер по закупівлі 50 тролейбусів відбувався за процедурою Європейського банку реконструкції та розвитку, який не надає жодних переваг національному виробнику.

Керівник групи проектів МФО ЛКП "Львівелектротранс" Ірина Іванишин (справа) і заступник директора Департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрій Білий під час підписання контракту на постачання 50 тролейбусів

«Потрібно віддати належне тому, що консорціум «Електрон» і «Електронтранс» на високому рівні підготували тендерну документацію та запропонували найкращу ціну, яка дозволила їм виграти міжнародний конкурс.

Отож через півроку ми маємо отримаємо перших 10 тролейбусів. Тривалість контракту 44 тижні від дати отримання авансового платежу постачальником», – зазначила Ірина Іванишин.

Півсотні нових тролейбусів обійшлися місту Львову в 10 мільйонів 992 тисячі 763,2 євро. Ця сума враховує не тільки власне ціну тролейбусів, але й вартість запчастин, інструментів і супутніх послуг (їх точна номенклатура невідома, оскільки контракт за № 49844/1 у публічний доступ не викладався.

Зазначимо, що консорціум ПрАТ концерн «Електрон» та ТзОВ «СНУП «Електронтранс» був єдиним учасником торгів – така ситуація є недопустимою з точки зору українського тендерного законодавства, але допускається тендерною процедурою ЄБРР. У доступному повідомленні про присудження контракту чітко вказані дати акцептування – 11 лютого, підписання – 18 лютого та тривалість контракту – 44 тижні від дати авансового платежу, тобто біля 11 місяців.

Кузови тролейбусів "Електрон" на етапі складання на заводі. Серпень 2019 р.

Щодо дати отримання авансового платежу, то про це іще в серпні 2019 року розповів перший заступник Голови Правління ПрАТ «Концерн «Електрон» Володимир Лесик.

«У травні цього року ми отримали аванс, і з цього часу розпочали виконання замовлення. Зараз перебуваємо на серединній стадії виконання.

Згідно з контрактом, першу партію мали б поставити на 27 тиждень після отримання авансу. Тобто це орієнтовно перша половина листопада. Однак, у нас дещо відбулася затримка з фарбуванням через невизначеність. На зварювальній дільниці вже виготовили 28 кузовів», – цитувала Володимира Лесика прес-служба Львівської міської ради.

Каркас кузова тролейбуса "Електрон" в цеху заводу. Серпень 2019 р.

Звідси висновки – завершити постачання усіх тролейбусів консорціум «Концерну «Електрон» та ТзОВ «СНУП «Електронтранс» мали б у березні – квітні 2020 року.

Перші 10 тролейбусів «Електрон» Т191.02 ЛКП «Львівелектротранс» отримало в середині осені. Як повідомила прес-служба Львівської міської ради, 4 листопада 2019 року перші 10 тролейбусів «Електрон» у тролейбусному депо ЛКП «Львівелектротранс» оглядав мер Львова Андрій Садовий. Матеріал про ці «оглядини» доступний за посиланням.

Тоді ж, 4 листопада 2019 року, заступник директора Департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрій Білий, який є неофіційним куратором усіх транспортних та інфраструктурних проектів говорив про постачання усіх тролейбусів «Електрон» до березня 2020 року.

Андрій Білий під час презентації першої партії із 10 тролейбусів "Електрон" в тролейбусному депо 4 листопада 2019 року.

«Останні два роки Львів дуже активно концентрується на тому, щоби оновити громадський транспорт. І, в першу чергу, це тролейбуси і трамваї, а також автобуси. Минуло року 150 автобусів купили для того, щоби люди вже відчули певні зміни.

Цього року в травні підписали контракт, заплатили аванс на поставку тролейбусів «Електрон». Вимога була, що вони зроблять це набагато швидше. Перша партія – 10 тролейбусів – вже є. І це перша поставка з 50 тролейбусів. До кінця березня наступного року має бути поставлена вся партія, і впродовж місяця будемо випускати на маршрути.

Це тролейбуси повністю низькопідлогові, вже оснащені кондиціонером. Також разом з ними буде поставлена певна партія запасних частин, щоби підприємство могло їх обслуговувати», – цитувала Андрія Білого прес-служба Львівської міської ради.


Андрій Садовий і Василь Пєцух під час огляду першої партії із 10 тролейбусів "Електрон". 4 листопада 2019 р.

Проте, як виявилося, на початку березня 2020 року, тобто наприкінці терміну виконання контракту, ЛКП «Львівелектротранс» отримало тільки 30 нових тролейбусів. Про це ми дізнаємося із матеріалу, який прес-служба Львівської міської ради опублікувала 2 березня 2020 року.

Про постачання тролейбусів «Електрон» розповідав директор ЛКП «Львівелектротранс» Андрій Свищо:

«У лютому ми отримали від «Електрону» 10 тролейбусів, і зараз у нас вже є 30 нових тролейбусів. З них 20 курсують на маршрутах, 5 – відзавтра будуть на лінії, а решту 5 – проходять обкатку. Нові тролейбуси курсують на всіх наших тролейбусних маршрутах», – цитувала прес-служба ЛМР пана Андрія.

На цей раз у матеріалі уже не згадувалися кінцеві терміни постачання тролейбусів…

А тепер вернемося до слів пана Володимира Лесика: він стверджував, що станом на 15 серпня 2019 року на зварювальній дільниці «Електрону» було виготовлено уже 28 кузовів (скоріше каркасів, адже обшивка – приклеєна спеціальним клеєм – ред.) тролейбусів, при тому, що аванс було отримано у травні. Отож, виходить, що на підприємстві виготовляли біля 8 каркасів кузовів тролейбусів у місяць, а це означає що із такими темпами робіт усі 50 каркасів мали б зварити за 6 – 7 місяців, тобто до кінця 2019 року. Відповідно до цього терміну «Концерн «Електрон» мав би мати у себе на складі усі інші комплектувальні для тролейбусів – а це силове та низьковольтне електрообладнання, тягові електродвигуни, пристрої струмознімання, а також ходову (передній і задній міст, рульове керування та ін.) та кондиціонер.

Андрій Садовий (зліва) та керівник Управління транспорту ЛМР Орест Олеськів (крайній справа) під час презентації тролейбусів 2 березня 2020 року.

Щодо постачання, то партнером «Електрона», який постачає  йому електрообладнання для трамваїв і тролейбусів є не надто відома на ринку польська компанія «Еніка» (із українськими виробниками такого електрообладнання – Запорізьким електроапаратним заводом та ТзОВ «Політехносервіс» «Електрон» не співпрацює). Постачальником електродвигунів для «Електрона», як і для інших українських виробників електротранспорту, є харківське ДП «Електроважмаш». З огляду на виробничі потужності цього підприємства, контракт на постачання півсотні тягових електродвигунів для тролейбусів для нього не проблема. Що ж до струмоприймачів, то їх постачальником виступає львівська компанія «Інтерпет». Постачальником передніх та задніх мостів для тролейбусів «Електрон» є німецька компанія «ZF» – світовий лідер у цій царині, який випускає таку продукцію великими партіями. Отож, про зрив постачання цим підприємством мова йти не могла. Та й узагалі логічно, що «Електрон» мав би отримати усі комплектуючі для складання тролейбусів приблизно за місяць-два до «дедлайну» – дати завершення контракту…

Та сталося не так, як гадалося: концерн «Електрон» та його партнер ТзОВ «СНУП «Електронтранс» і досі не змогло постачити всі 50 тролейбусів для «Львівелектротрансу» – комунальний перевізник наразі отримав тільки 40 нових «рогатих», причому їх введення в експлуатацію, як свідчать дані GPS-моніторингу за рухом тролейбусів, завершилося у травні поточного року.


Презентація третьої партії тролейбусів "Електрон" у тролейбусному депо 2 вересня 2020 року.

Нещодавно, правда «Концерн «Електрон» показав «загублені» тролейбуси – вони стали фоном при підписанні угоди на постачання 10 нових трамваїв «Електрон» за ціною 20,8 мільйонів євро. Це підписання, вочевидь, відбувалося у складальному цеху підприємства (це видно із того, що там чисто), а не у профілакторію тролейбусного депо ЛКП «Львівелектротранс», який далеко не найкращому стані. Світлини іще раз довели – станом на 2 вересня кілька тролейбусів «Електрон», які іще в березні мали б бути передані ЛКП «Львівелектротранс» все іще знаходилися на заводі.

Зауважимо, що кілька нових тролейбусів «Електрон» наприкінці серпня 2020 року на території тролейбусного депо запримітив транспортний фанат Андрій Бойко – про це писала «Справжня Варта».

Три нові тролейбуси "Електрон", які були доставлені в тролейбусне депо ЛКП "Львівелектротранс" в кінці серпня 2020 р. Фото Андрія Бойка ("Тролейбуси міста Львова")

Наразі фактом є те, що останній постачений «Електроном» новий тролейбус має деповський № 163, адже нова партія тролейбусів «Електрон» починається із № 124 і мала б закінчуватися машиною № 173. Зауважимо, що тролейбуси №№ 114 – 123 поставлені у 2014-16 роках

За даними GPS-моніторингу тролейбус № 163 вперше працював на маршруті № 32 19 травня 2020 року – це можна встановити у вкладці «Статистика транспорту Львова» сайту kstat.pp.ua. Даних про тролейбуси із бортовими №№ 164 – 173 (а саме такі номери мали б отримати останні 10 із 50-ти тролейбусів «Електрон»), станом на 18 вересня 2020 року система на містить, а це означає, що такі тролейбуси не введені в експлуатацію із пасажирами – переконатися в цьому Ви можете ввівши відповідний бортовий номер у відповідне поле і натиснувши кнопку «Показати»…

Підписання контракту на постачання 10 нових трамваїв "Електрон" відбувається на фоні тролейбусів, які ось уже півроку мали б бути не на заводі, а у тролдепо "Львівелектротрансу" і на маршрутах. Із ліва на право: А. Садовий, А.Свищо - директор ЛКП "Львівелектротрансу", В. Пєцух та Ю. Бубес - керівництво "Концерну "Електрон". 2 вересня 2020 р.

Звичайно, у пориві «захисту вітчизняного виробника» Львівська міська рада може запросто «нагнути» ЛКП «Львівелектротранс» на зміну початкових умов договору на постачання тролейбусів від «Електрона», відповідно у кінцевому варіанті договору може з’явитися саме та дата, яка потрібна виробникові, проте усі інші спостерігачі можуть зробити висновок – розпіаренеий львівський виробник електротранспорту, нажаль, не відрізняється надійністю і пунктуальністю навіть у таких знакових контрактах, як постачання тролейбусів за кошти кредиту ЄБРР, адже такі кричущі затягування термінів постачання не можуть не помітити «євробанкіри»


Ну і «вишенька в торті» – історія із анонсованою презентацією першого тролейбуса «Електрон» із автономним ходом, тобто такого тролейбуса, який живиться одночасно і від контактної мережі, і від тягового акумулятора, який заряджається під час рух від контактної мережі. Як писав інтернет-портал «Zaxid.net» (належить дружині Андрія Садового пані Катерині Кіт-Садовий), 30 червня 2020 року голова правління ПрАТ «Концерн «Електрон» Юрій Бубес заявляв, що підприємство уже розробило перший тролейбус із автономним ходом.

Збирання першої експериментальної машини мали завершити за два місяці. Бубес анонсував, що тролейбус із автономним ходом зможе проїхати від акумуляторів 25 кілометрів. Концерн «Електрон», який любить наганяти таємницю, не показав тоді навіть візуалізацій нового транспортного засобу і не повідомив навіть приблизної ціни тролейбуса.

З тих пір, як пан Бубес анонсував появу тролейбуса із автономним ходом минуло уже більше двох місяців, але його і досі нікому не показали…

Працівники тролейбусного депо ЛКП "Львівелектротранс", яких вигнали на чергову "показуху".

Не дивлячись на вельми неприємні ситуації із виконанням своїх зобов’язань «Концерном «Електрон», міська влада Львова продовжує «вірити» цьому вітчизняному виробникові і планує іще закупити у нього 50 електробусів для «Львівелектротрансу» і «нагнути» приватних перевізників закупити іще 200 електричних автобусів у місцевого виробника – відповідний меморандум був підписаний 10 вересня 2020 року. У реалістичність цього меморандуму, щоправда, не вірять навіть львівські урбаністи із ГО «Зручне місто», адже ті приватні перевізники, які обіцяють купувати дорогі електробуси, наразі не можуть навіть привести у гідний вигляд ті автобуси, які курсують на маршрутах і постійно скаржаться на відсутність необхідних коштів.

Підписання меморандуму про постачання 250 електробусів виробництва "Електрону": із ліва на право: А. Свищо - директор ЛКП "Львівелекротранс", А. Садовий, Ю. Бубес - голова правління "Концерну "Електрон".

Зауважимо, що це далеко не вперше дочірні підприємства «Електрону» не виконують вчасно свої зобов’язання по постачанню громадського транспорту – у 2017 році постачання автобусів «Електрон» займалася навіть прокуратура. Але про це – іншим разом.

Фото – прес-служба Львівської міської ради, Андрій Бойко

comments powered by HyperComments