«Богдан Моторс» і далі боротиметься за право постачати автобуси до Львова

Неділя, 7 лютого 2021, 08:45
Керівник ДП «Автоскладальний завод № 1» АТ «АК «Богдан Моторс» Дмитро Писаний розповів про «особливості» львівського тендеру по закупівлі 100 автобусів за кошти кредиту Європейського інвестиційного банку
«Богдан Моторс» і далі боротиметься за право постачати автобуси до Львова

Про те, що Львів планує закупати новий громадський транспорт за кошти Європейського інвестиційного банку стало відомо іще наприкінці 2016 року, коли тодішній Міністр інфраструктури Володимир Омелян від імені України підписав із ЄІБ угоду про кредитне фінансування проекту «Міський громадський транспорт в Україні», в рамках якого міста нашої держави планували закуповувати нові автобуси, тролейбуси та трамваї, а також оновлювати транспортну інфраструктуру. У Львові від заявки на кредитне фінансування до власне тендерів минуло більше трьох років – на початку минулого року ЛКП «Львівелектротранс» оголосило тендер на закупівлю 10 нових трамвайних вагонів, а Львівське комунальне АТП № 1 – на закупівлю 100 нових низькопідлогових автобусів. І якщо тендер із закупівлі 10 трамваїв уже давно завершився – іще у вересні минулого року керівництво «Львівелектротрансу» і ПрАТ «Концерн «Електрон» підписало угоду про постачання трамваїв, то ситуація із тендером на автобуси для ЛК АТП № 1 і далі не визначена: хоча розкриття тендерних пропозицій відбулося іще 15 квітня 2020 року, а на визначення переможця у тендерного комітету підприємства було 120 календарних днів, оголошення результатів і далі затягується. У середині січня міський голова Львова Андрій Садовий заявив, що нібито найбільш ймовірним постачальником автобусів для Львова за кошти ЄІБ є Мінський автозавод, хоча, як виявляється, серед учасників тендеру власне цього підприємства не було – участь брали його українські дилери.

Львівське інтернет-видання «Твоє місто» опублікувало інтерв’ю керівника ДП «Автоскладальний завод №1» АТ «АК «Богдан Моторс» Дмитра Писаного, у якому представник потенційного переможця тендеру розповідає про закупівлю автобусів для Львова.

За словами пана Писаного, попри заяви Андрія Садового про те, що уже нібито визначився переможець, тендерні процедури із закупівлі 100 автобусів для Львова тривають – терміни проведення тендеру іще раз продовжили щонайменше до 8 квітня. Дмитро Писаний також наполягає на тому, що саме «Богдан Моторс» запропонував найкращу ціну на автобуси для Львова.

Журналістка «Твого міста» Вікторія Савіцька поцікавилася у співрозмовника про те, як відбувалася участь «Богдан Моторс» у інших закупівлях транспорту за гроші міжнародних кредиторів.

«Переважно, тендери, що проходять за участю Європейського інвестиційного банку, як-от львівський на закупівлю сотні автобусів, мають чіткі правила. Формується тендерний комітет: до його складу входять посадовці комунального підприємства міста, що буде використовувати техніку, консультанти банку. Цей комітет опрацьовує заявки і ухвалює рішення», – розповідає Дмитро Писаний. За його словами, львівський тендер на закупівлю 100 автобусів за гроші Європейського інвестиційного банку був оголошений у лютому 2020 року. Компанії-учасниці (за повідомленням прес-служби Львівської міськради таких компаній було п’ять – українські виробники АТ «АК «Богдан Моторс» та ПрАТ «Концерн «Електрон», турецька компанія-виробник «Otokar» та два дилери Мінського автозаводу – «УкрЄвроМАЗ» та «Сучасні вантажівки» – ред.), подали свої пропозиції, які мають чітко відповідати тендерним вимогам.

«У квітні минулого року тендерний комітет розкрив усі пропозиції, про що склав відповідний протокол. До часу розкриття тендерних пропозицій вже проведена вся робота, щоби вся техніка відповідала вимогам тендерних умов»,  – розповідає очільник автозаводу в Луцьку і додає, що у його практиці іще не було такого затягування тендеру за кошти ЄІБ – зазвичай на ухвалення рішення йде 120 днів – «за 4 місяці усе вивчають і ухвалюють рішення, орієнтуючись на конкретні критерії». Зазначимо, що власне так і сталося із тендером, який проводило ЛКП «Львівелектротранс».

«Нині ж виглядає на те, що закупівлю автобусів скеровують у площину обговорень. Зусилля ідуть не на вирішення справи – ми б уже контракт давним-давно закрили, і львів’яни б їздили у нових автобусах, – а на розмови.

Учасники тендеру мають зобов’язання не розголошувати деякі речі, що стосуються торгів. Ці правила ввели заради об’єктивності. Тож обговорення результатів тендеру, який ще не відбувся – це вплив на громадську думку», – резюмує Дмитро Писаний.

Журналістка також поцікавилася, чи відповідає дійсності інформація про те, що «Богдан Моторс» нібито відкликав свою тендерну пропозицію, аби розблокувати гарантійні кошти після повідомлення про перемогу МАЗу

«Це не так. Упродовж року мені приходять запити від тендерного комітету про те, щоб продовжити дію нашої тендерної пропозиції. Ми це робили вже чотири рази. Минулого тижня продовжили дію нашої тендерної пропозиції до 8 квітня 2021 року.

Так, є гарантія, відповідно, у нас заморожені кошти – ми не можемо використовувати у виробничому процесі. Але на кожен запит тендерного комітету ми продовжуємо дію нашої пропозиції, хоча минув рік і є інфляція, збільшення вартості виробництва тощо. Але автобуси для Львова – це принципове питання», – заявив Дмитро Писаний і звернув увагу на таку особливість – «торік, за два місяці після розкриття тендерних пропозицій, нам прийшов перший лист з проханням про продовження до листопад, до після виборів, так би мовити».

Дмитро Писаний також зазначив, що у тендерного комітету ЛК АТП № 1 не було зауважень до продукції, яку пропонує АТ «АК «Богдан Моторс»  і додав, що зараз підприємство виконує такого типу контракти у співпраці із ЄІБ та ЄБРР у Луцьку, Сумах та Харкові.

Керівник автоскладального заводу також зазначив, що тендери, які проводяться за правилами ЄІБ та ЄБРР – це світова практика: «На мою думку, вони є найбільш об’єктивними. Ретельно прописана технічна специфікація, вивчається фінансова спроможність підприємства, збирається аналітична інформація про фінанси, про можливість виконання замовлення. Береться до уваги і досвід поставок. Наше підприємство відповідає усім вимогам».

«Можливо, уже рік триває львівський тендер через те, що непросто його «зламати». Певен, якби це була закупівля за бюджетні кошти, то все б уже давно вирішилось», – резюмував Дмитро Писаний.

Дмитро Писаний повідомив також, що «Богдан Моторс» запропонував Львову на тендері 12-метровий низькопідлоговий автробус «Богдан» А701.32, який розрахований на перевезення 106 пасажирів, має в салоні 30 місць для сидіння і місце для людини із інвалідністю у візку. Керівник підприємства додав, що в конструкції автобуса широко використовуються українські запчастини, але двигуни, коробки передач, мости вісі – закуповуються за кордоном. Отож у автобуса А701.32 дизельний двигун «Iveco» (Італія), автоматична коробка передач «Allison» (США), переднья вісь та задній міст міст компанії ZF (Німеччина). В той же час, Писаний відмовився озвучити ціну автобуса для Львова.

Керівник автоскладального заводу «Богдан Моторс» заявив, що у Львові під час розробки тендерних умов «забули» прописати передбачену правилам закупівель Європейського інвестиційного банку 15% преференцію для вітчизняного виробника.

«Ця пільга у тендері не прописана, але вона є у правилах ЄІБ. Там є такий норматив, що для вітчизняного виробника може використовуватися 15% коефіцієнт, що у ціновому факторі може сприяти на користь вітчизняному виробникові. Цікаво, що міський голова Львова не згадує про це. Навіть без цього коефіцієнту наша пропозиція є найвигіднішою», – заявив Дмитро Писаний.

Зазначимо, що свою позицію, щодо нібито перемоги автобусів білоруського виробництва у львівському тендері висловили також ПрАТ «Концерн «Електрон», а також представники депутатського корпусу львівської міськради та експертного середовища.

Свою офіційну позицію ПрАТ «Концерн «Електрон» оприлюднило на своїй сторінці в соціальній мережі «Фейсбук» іще 16 січня 2021 року. Компанія наголосила на тому, що запропонувала на тендері автобус моделі «Електрон» А185, який виготовляється із 2016 року. Гарантія «життєвого циклу» цього автобуса – понад 15 років. Зазначається, що автобуси «Електрон» мають низку технічних «родзинок», а саме:

• кузов автобуса виготовлено з конструктивної та нержавіючої сталі та композитних матеріалів, що забезпечує кращий захист від корозії і гарантований  експлуатаційний ресурс більше 15 років;

• для зручності пасажирів, особливо маломобільних груп населення, в салоні встановлено 9 сидінь на низькому рівні підлоги, і, за бажанням замовника, їх кількість може бути збільшена до 12 (у автобусі МАЗ 203 є тільки 2 таких сидіння);  

• електрообладнання автобуса, виконане з використанням CAN-модулів та CAN-шини, забезпечує безперервне комп’ютерне управління та діагностику всіх систем і агрегатів автобуса, дозволяє швидко знаходити несправності, знижує експлуатаційні витрати;

• двигуни американської фірми CUMMINS в світовому рейтингу третій рік поспіль визнаються кращими в своєму класі, мають найнижчі показники витрати палива на 1 кВт потужності;

• ряд інноваційно-технічних заходів, здійснених «Електроном», дали можливість відчутної економії паливно-мастильних матеріалів (до 10 %);

• застосовані агрегати та компоненти провідних європейських виробників також значно покращують якість, надійність та довговічність автобуса.

Також на «Електроні» пояснили, чому білоруський виробник і його українські дилери можуть пропонувати значно нижчі ціни. Це пов’язано із тим, що Мінський автозавод – державне підприємство і щедро субсидується із дербюджету Білорусі.

«Міністерство фінансів Республіки Білорусь компенсує банкам та лізинговим компаніям платежі по сплаті клієнтами процентів та лізингових виплат у розмірі 2/3 ставки рефінансування, якщо ці клієнти купують товари білоруського походження. До того ж президент Білорусі з метою експансії на зовнішні ринки, в т.ч. України, надав МАЗу в 2017-18 р. безповоротну державну допомогу у сумі понад 500 млн. USD. Проте, незважаючи на значну державну підтримку, МАЗ є хронічно збитковим: збитки за період 2015-2018 років становили понад 100 млн USD. Вищенаведена фінансова інформація подається з відкритих джерел Білорусі», – йдеться у повідомленні «Електрона».

На підприємстві запевнили, що готові виготовити автобуси для Львова у визначені тендерними умовами терміни.
 

Коментар українського дилера Мінського автозаводу отримало інтернет-видання «Аutoconsulting», яке пише на автомобільну тематику.

«За інформацією із відкритих джерел, на сьогодні у тендері продовжують боротьбу за перемогу 3 виробника – МАЗ, турецький виробник «Otokar» та український «Електрон». При цьому різниця у ціні між автобусом МАЗ-203 і автобусом «Електрон» А185 складає орієнтовно 60 тисяч євро за одиницю. Так, ми не помилилися, саме автобус МАЗ 203 наш офіційний дилер запропонував на 60 тисяч євро дешевше за одиницю, а ніж конкурент», – йдеться у повідомленні «Торгового дому «МАЗ-Україна».

Далі представники білоруського виробника «розкрили» деякі вимоги тендерної документації, яку написало Львівське комунальне АТП № 1. Як виявилося, у технічній частині тендерної документації прописано, що термін експлуатації автобуса складає усього 7 років і саме на цей термін необхідно було підтвердити гарантію від наскрізної корозії. Крім того, як виявляється, у вимогах тендерної документації не було передбачено вимог інклюзивності, в тому числі і мінімальної кількості місць на «низькій підлозі».

Керівник профільної «транспортної» комісії Львівської міської ради Ігор Зінкевич зазначив, що він виступає за закупівлю за кредитні кошти саме автобусів українського виробництва і зазначив, що в Україні є кілька компаній, які здатні виготовляти автобуси великого класу, відповідно на тендері ЄІБ буде конкуренція.

Наприкінці зазначимо, у п’ятницю 5 лютого 2021 року міський голова Львова Андрій Садовий під час онлайн-зустрічі із представниками Міжнародної фінансової корпорації (IFC) у чергове заявив, що переможцем тендеру на постачання автобусів до Львова є МАЗ.

«Ще ми в тендері із ЄІБ на закупівлю 100 автобусів. Тендер вже відбувся, найкращу ціну запропонувало білоруське підприємство «МАЗ», – заявив зокрема Андрій Садовий.

На фото – автобус «Богдан» А701.32, джерело «Твоє місто».

comments powered by HyperComments