Благодійний магазин: продавати і купувати, щоб допомагати

Ірина Салій  |  Неділя, 16 вересня 2012, 19:10
В Україні вони поки що приватні підприємства… Маловідома на наших теренах форма благодійності. Небайдужі займаються комерцією, щоб весь прибуток витратити на благодійність. В Україні їх поки два, а у світі більше тисячі. Один такий в Одесі, а другий три тижні тому відкрився у Києві.
Благодійний магазин: продавати і купувати, щоб допомагати

Про благодійний магазин "Громадському Простору"  розповіла Олена Кліменічева, одна з організаторів першого у Києві черіті-шопу  «Ласка».

Олена – росіянка, кілька років тому переїхала в Україну, в Київ. Вона з подругами заснувала перший черіті-шоп у Росії, у Петербурзі.

Дівчата надихнулися, коли зіткнулися з таким феноменом у Лондоні. «У нас просто перевернулася свідомість. Ми зрозуміли, що суспільство живе якось геть по-іншому. Такі магазини там є на кожному кроці», - сказала Олена.

В Україні Олена теж знайшла однодумців. Магазином «Ласка» займається команда із 4 людей. Вони по черзі працюють продавцями у магазині протягом тижня. За освітою дівчина – менеджер соціальних проектів. Дівчина є організатором проекту Fazenda Bar.

У черіті-шоп "Ласка" люди безкорисливо передають речі. Інші люди їх купують. Також "Ласка" планує проводити вечірки, зустрічі, свята вулиці, залучаючи людей до благодійності. Магазин має вихід на просторий відкритий балкон, який застеляють пледами і вечорами влаштовують перегляди фільмів.

Олена: «Рік тому в нашої команди з'явилася ініціатива черіті-шоп у Києві, ми навіть виграли грант, за який ми зробили тут мінімальний ремонт. Ми виграли кілька грантів. Один із з них від Sunday Борщ, коли збирається багато людей і якесь кафе безкоштовно їх пригощає (найчастіше борщем), люди в складчину формують фонд і представляють свої ідеї. Потім всі голосують. Ідея, котру підтримали, буде профінансована.

Ще у нас був маленький грант від американського консульства, це була програма міні-грантів (бл. 1500 гривень). І найбільший грант, який ми виграли – 14 тисяч гривень. Це вражаючі люди і варті уваги. Це Big Idea».

Близько року тому магазин ще не мав приміщення і ентузіасти просто влаштовували свої продажі на фестивалях.

«ОСЬ КУДИ БЛАГОДІЙНІСТЬ ЗАЙШЛА!»

Під час нашої розмови приходить відвідувач, який приніс виготовлену печатку для магазину. Очевидно вхід йому знайти не так легко. Щоб пройти до крамниці, треба видертися вгору двома драбинами...

Продавчиня пояснює йому телефоном маршрут, розповідає, що піднятися треба усіма сходами. Очевидно, чоловік тут уперше і був здивований. Тому видершись нагору промовив: «Ось куди благодійність зайшла!»

Згодом цікавлюся, чому саме це місце вибрали для благодійного магазину. З’ясовується, що це не так креативний задум, як необхідність.

За словами Олени, це приміщення їм надали безкоштовно, тим паче у центральній частині міста. Якби організатори спробували винайняти приміщення, то весь грант від Big Idea (14 тис. грн.) прийшлося б витратити тільки на оренду. Мінус – невелика кількість відвідувачів і незручний вхід

Однак із завершенням літа та настанням холодів недоліки цього приміщення будуть відчутнішими – у ньому передусім буде дуже холодно. І великі круглі вікна та балкон уже мало тішитимуть. Олена каже, що зараз їхня команда «в активному пошуку» нового приміщення за невеликою ціною або безкоштовно.

«Не знаю, чи зможемо ми зараз платити якусь оренду. У майбутньому, звичайно, зможемо. Благодійні магазини на теренах СНД платять оренду за ринковими цінами!», - каже Олена.

- Ви також працюєте як інтернет-магазин?..

Олена: «Ми намагаємося це робити, але це не так просто. У нас можна замовити речі через Інтернет, із доставкою. Проте є специфіка речей, які були у вжитку. Адже добре прийти і перед купівлею подивитися на речі “від і до”. Ще проблема – кожна річ у єдиному екземплярі. Аби представити одяг в Інтернеті, потрібно робити фотозйомку, шукати моделей для демонстрації».

В таких країнах, як Росія та Україна, найбільшою проблемою таких ініціатив є організаційно-правова форма: благодійні магазини змушені реєструватися як звичайні приватні підприємства.

«Для нас це складне і відкрите питання. Ми комерційна організація із благодійними цілями. Ми зареєстровані як ЧП (з рос. – приватне підтриємство) і платимо податки, що для нас не кращий варіант», - розповідає Олена Кліменічева.

«Ідея такого магазину – дуже народна. Обсяг допомоги, яку надасть такий магазин прямо залежить від участі кожного, як він приносить речі чи купує. Мені видається, що в наших країнах ставлення до благодійності дуже недовірливе. Тому нам зараз важливо підбити підсумки першого місяця роботи в приміщенні. Великою проблемою зараз є прогнозування. Щоб полагодити дах у дитбудинку потрібні великі гроші. А нам зараз ще складно прогнозувати, яку суму на що ми зможемо потратити», - каже Олена.

- На що будуть витрачені виручені кошти?



Олена: «Є цілком звичайні витрати: купити порошок для прання, вішалки… Є оренда, яку в даному приміщенні ми не будемо платити. Є зарплати для продавців – ми поки ще їх не встановили. Працюємо ще менше місяця. Та ідея магазину в тому, щоб весь прибуток віддати на благодійні цілі. Прибуток – це те, що залишається після витрат. Світова практика показує, що на прибуток припадає основна частина доходу. А от у країнах СНД більше іде на видатки, в основному на оренду. І на прибуток припадає 30%, а на витрати – 70%».

Кожного місяця організатори планують обирати якусь благодійну ціль. У вересні – це буде встановлення велопарковок. Надалі планують допомагати дитбудинкам Київщини.

У ПЕТЕРБУРЗІ ЧЕРІТІ-ШОПИ ПЕРЕДАЮТЬ НА БЛАГОДІЙНІСТЬ 4-5 ТИСЯЧ ДОЛАРІВ ЩОМІСЯЦЯ

- Розкажіть про Петербург, як там працює благодійний магазин. Чому там проект наразі успішніший, ніж в Україні?

Олена: «У Петербурзі магазин існує вже 2 роки. У перший місяць їх підтримали з більшим резонансом, ніж нас в Україні. Це дивує, бо мені видається, що українські люди відкритіші до такого роду ініціатив, прогресивніші…

У Пітері гроші за перший місяць, які вони не просто виручили, а змогли віддати у фонд «Детские сердца», для дітей, які хворіють серцевими захворюваннями, - 1 000 доларів. У них магазин був більший – 18 кв.м у зручнішому місці, у нас – 10 кв.м. і складний підйом. І вони платили оренду… Працюючи три тижні, я бачу і це просто констатація факту… Плутаюся зараз у курсах валют. Але ми заробили в чотири рази менше. Зараз у Петербурзі вже 2 магазини і вони дуже успішні, і перераховують на благодійність 4-5 тисяч доларів щомісяця».

laskastore.com

НЕ ПРОСТО ПОЗБУТИСЯ ХЛАМУ - А ПОДІЛИТИСЯ...

Товари представлені у магазині – це зазвичай вживані речі, принесені небайдужими людьми. Причому пожертвувані речі у хорошому стані, а таких, що годяться тільки на вторсировину, обмаль. Лахміття частіше приносили ще на старті ідеї, рік тому.

«Зараз свідоміше ставлення до такої допомоги. Люди розуміють, що допомогти – це не просто позбутися хламу, а поділитися, підійти до цього відповідально», - розповіла Олена Кліменічева.

Ціни на представлені товари вже встановлені: від 15 до 350 гривень за річ. Є виняток – одяг від дизайнера, який спеціально, створив їх для благодійного магазину. Там кожна річ унікальна, в єдиному екземплярі, за ціною 500 гривень.

Серед “улову” – старовинна книжка англійською мовою, 1842 року. Їй ціну ще не визначили.

Є і смішні товари – помаранчева пластикова труба. Виявляється це музичний інструмент, тобто комусь вдається грати на ній, розмахуючи нею у повітрі, видобуваючи 5 нот…

На запитання, чи немає скриньки, де можна залишити грошову пожертву, Олена каже, що їхня ідея – це розвиток негрошової благодійності. Допомогти просто, наприклад, віддавши те, чим можеш поділитися.

Команда благодійного магазину «Ласка» буде вдячна за допомогу експертів, юристів.

Благодійний магазин «Ласка» розташований за адресою: м.Київ¸вул. Воровського, 2Б
Пн-Нд. 12.00-20.00

Див. також  "Соціальний магазин. Досвід Португалії" .

comments powered by HyperComments