У Львові зібрали новий трамвай «Електрон» для Києва
У Львові ПрАТ «Концерн «Електрон» завершило складання нового п’ятисекційного трамвая «Електрон» T5B64 для Києва. Світлину нового трамвайного вагона в цеху підприємства розмістив на своїй сторінці в соцмережі «Фейсбук» працівник підприємства Василь Брандлер.
Зазначимо, що виготовлення трамвая «Електрон» для Києва значно затягнулося, хоча договір на постачання 10 таких вагонів був підписаний іще навесні 2019 року – спочатку КП «Київпастранс», яке виступає покупцем рухомого складу не перерахувало виробникові ТзОВ «СНУП «Електронтранс» авансу, передбаченого угодою. За наявними даними, аванс на виготовлення одного трамвая «Електронтранс» отримав лише в кінці грудня 2019 року, тоді ж терміни постачання трамвая буди продовжені до 30 квітня 2020 року.
Новий трамвай "Електрон" для Києва у цеху підприємства-виробника у Львові. Фото із сторінки Василя Брандлера - джерело.
Далі виробництво трамвая призупинилося через коронавірусну пандемію і локдауни, які були запроваджені у Європі та інших країнах світу. У неофіційних коментарях у «Фейсбуку» один із топ-менеджерів «Концерну «Електрон» Володимир Будзан пояснював затримку у виготовленні трамвайного вагона для Києва проблемами із постачанням візкових редукторів для трамвая – ці редуктори, мовляв, виготовляються за кордоном, а не в Україні. Підприємство-виробник певний час не працювало через «ковідний» локдаун, отож терміни постачання редукторів затрималися.
Загалом виготовлення і постачання трамвая «Електрон» до Києва затрималося більш ніж на 10 місяців, порівняно із датою 30 квітня 2020 року, яка була передбачена змінами до договору, внесеними у грудні 2019 року, коли виробник отримав аванс.
Не виключено, що на терміни виготовлення трамвайного вагона для Києва вплинули також проблеми на харківському заводі, який виготовляє тягові електродвигуни для електротранспорту – інший український виробник електротранспорту ДП «АСЗ № 1» АТ «АК «Богдан Моторс» у Луцьку навіть почав використовувати в конструкції своїх тролейбусів електродвигуни іншого виробника.
Зазначимо, що терміни постачання трамвая «Електрон» для КП «Київпастранс», відповідно до змін від 21 жовтня 2020 року, внесених у початковий договір, укладений 4 квітня 2019 року закінчилися 1 грудня 2020 року. У системі «Прозорро» немає інформації про те, що КП «Київпастранс» та ТзОВ «СНУП «Електронтранс» вносили за згодою сторін зміни до початкового договору після 21 жовтня 2020 року.
Додамо, що нещодавно КП «Київпастранс» підписало договір із ТзОВ «Татра-Юг» на постачання 20 нових трьохсекційних трамвайних вагонів із 100% низької підлоги. Закупівля трамваїв фінансується за кошти кредиту Європейського інвестиційного банку в рамках проекту «Міський громадський транспорт в Україні». Нові трамваї від ТзОВ «Татра-Юг», які отримає Київ є сучаснішими і досконалішими за трамваї львівського виробництва – якщо у трамвая Т5В64 «Електрон» усі три візки є неповоротні (малоповоротні), тому швидше зношують колію в кривих, то у нових трамваїв від «Татра-Юг» два візки поворотні, а один (під середньою секцією) – неповоротний. За своєю конструкцією нові українські трамваї від «Татра-Юг» схожі на польські вагони «PESA», які експлуатуються в Києві.