Міжнародний тендер на постачання автобусів до Львова виграв білоруський МАЗ?
Історія закупівлі Львовом автобусів за кошти кредиту Європейського інвестиційного банку в рамках проекту «Міський громадський транспорт» тягнеться із листопада 2016 року, коли екс-міністр інфраструктури Володимир Омелян та керівництво банку уклали відповідну угоду. Іще тоді Львів подав заявку на фінансування за кошти ЄІБ закупівлі 100 автобусів. І якщо перші тролейбуси, придбані за кошти кредиту ЄІБ, уже курсують вулицями сусіднього Луцька, то Львів і досі знаходиться на етапі проведення міжнародного тендеру із закупівлі 100 нових 12-метрових низькопідлогових дизельних автобусів. Проміжні результати цього тендеру стали відомі влітку. Тоді представники української компанії «Богдан Моторс» заявляли, що виграли цей тендер, оскільки автобуси «Богдан» є найдосконалішими за технічними характеристиками і водночас пропозиція компанії є найбільш фінансово привабливою. Повідомлялося також, що учасником міжнародного тендеру на постачання сотні нових автобусів є і львівський концерн «Електрон».
Сьогодні міський голова Львова Андрій Садовий повідомив про те, що переможцем міжнародного тендеру на постачання 100 низькопідлогових автобусів ніби-то є білоруський МАЗ.
«За оцінками міжнародних експертів найвигіднішу пропозицію подала білоруська компанія «МАЗ». Пропозиція інших учасників тендеру або значно дорожчі, або не відповідають технічним вимогам конкурсу», – стверджує Андрій Садовий.
Втім Андрій Іванович не «палає бажанням» закуповувати білоруську техніку. Вочевидь тому, що закупівля білоруських автобусів буде сприйнята, як підтримка білоруського диктатора – «бацьки» Олександра Лукашенка.
«Чи маємо ми моральне право купувати автобуси у Білорусі? Тут маю нагадати, що Верховна Рада України визнала президентські вибори в цій країні недемократичними. Мирні страйки білоруських громадян, в тому числі працівників МАЗу, регулярно придушують силовики», – пише Андрій Садовий на своїй сторінці в «Фейсбуку».
Щоправда, відповідальність за не закупівлю білоруських автобусів за кошти єврокредиту Садовий хоче перекласти із себе на ЄІБ та Кабінет міністрів України.
«Відповідь на це питання я б хотів почути від керівництва Європейського банку, Кабінету Міністрів та львів’ян. Це непроста ситуація, адже у випадку скасування тендеру ми втратимо іще рік, а можливо і більше без цих машин», – резюмує Садовий.
Зауважим, що колишній речник і помічник директора ЛКП «Львівелектротранс» Михайла Сидоровича Антон Лягушкін назвав пост Садового «цинічним покриванням непрофесіоналізму «транспортних гуру»;
«Андрій Іванович знову на біле говорить чорне. Він знову «покриває» своїх непрофесійних підлеглих «транспортних гуру», які не змогли написати адекватну тендерну документацію і в результаті перемагає МАЗ, автобуси якого значно менш ергономічні і зручні, а ніж українські «Богдан» А701.32, «Електрон» А185 та «Астра» А122 виробництва чернігівського «Еталона».
По-перше Європейський інвестиційний банк у рамках проекту «Міський громадський транспорт України» під час закупівель дозволяє робити цінові преференції для вітчизняних виробників.
По-друге: напевно всі бачили різницю салону білоруського автобуса МАЗ203, який курсує Львовом і салонів вітчизняних автобусів великого класу ЛАЗ А183 і «Електрон» А185. У МАЗа 203 практично всі сидіння знаходяться на «подіумах», тільки два із них (біля площадки для розміщення інвалідного візка) – на рівні входу в салон. В той же час, у ЛАЗа А183 і «Електрона» А185 багато сидінь знаходиться на рівні входу в салон. Аналогічна конструкція і у автобусів «Богдан», які складають у Луцьку і автобусів «Астра» А122, які виготовляють у Чернігові.
Власне кількість сидінь, які знаходяться на рівні входу, а не на подіумах і можна було прописати в тендерній документації. У мене питання – чому не прописали? У пана Садового, здається, донедавна був спеціальний радник із інклюзивності – пан Ярослав Грибальський. Він же мав знати, які особливості білоруських автобусів і чому вони менш зручні для маломобільних.
Зауважу іще таку деталь – за часів керівництва пана Іванця під час проведення тендеру на закупівлю 55 автобусів ЛК АТП №1 «бортануло» МАЗівські автобуси (хоча це не було з економічної точки зору вигідно) – посилалися на технічні особливості. А зараз що, МАЗи – найбільш підходящі?
Хоча… А чому Ви дивуєтеся? Людина, яка позиціонує себе як дендролог, головував в Асоціації велосипедистів очолює Управліненя транспорту... Цікаво, чи може він за виглядом відрізнити, наприклад, ЛАЗ А183 і «МAN»?», – написав Антон Лягушкін.
Автор фото – Іван Черниш