«Богдан» vs «Електрон»: хто постачатиме автобуси для Львова за кошти кредиту ЄІБ?

Понеділок, 13 липня 2020, 11:47
Львівське комунальне АТП № 1 проводить тендерну процедуру із визначення постачальника 100 автобусів великого класу. Ця закупівля фінансується за кошти кредиту Європейського інвестиційного банку в рамках проекту «Міський громадський транспорт в Україні».
«Богдан» vs «Електрон»: хто постачатиме автобуси для Львова за кошти кредиту ЄІБ?

В кінці минулого року Львівське комунальне автотранспортне підприємство № 1 (ЛК АТП № 1) оголосило міжнародний тендер із закупівлі 100 нових автобусів великого класу за кошти кредиту Європейського інвестиційного банку в рамках проекту «Міський громадський транспорт в Україні». Цей тендер проводиться за правилами Європейського інвестиційного банку і його процедура істотно відрізняється від процедури електронного тендеру в системі публічних закупівель «Прозорро». Сума кредиту банку для закупівлі автобусів – 12 мільйонів євро. Відповідно до умов проекту «Міський громадський транспорт в Україні» ЄІБ не виділяє коштів на покриття ПДВ та митних зборів – ці кошти має виділяти або підприємство, яке отримує кредит, або місцева влада.

Розкриття тендерних пропозицій щодо постачання нових автобусів для міста Львова відбулося 15 квітня 2020 року. Як стало відомо, у тендері беруть участь п’ять постачальників автобусів, із яких два – це дилери білоруського Мінського автомобільного заводу – компанії «УкрЄвроМАЗ» та «Сучасні вантажівки». Крім них у тендері бере турецький виробник автобусів – компанія «Otokar», а також два українські виробники – львівський концерн «Електрон» та АО «АК «Богдан Моторс», яка виготовляє автобуси під брендом «Богдан» на ДП «Автоскладальний завод № 1» в місті Луцьку.

На відміну від тендеру в системі «Прозорро», де переможець тендеру стає відомим одразу ж після проведення електронного аукціону, тендерна процедура Європейського інвестиційного банку дає можливість тендерному комітету ЛК АТП № 1 визначатися із переможцем тендеру протягом 120 календарних днів із дати розкриття тендерних пропозицій. Наразі у «Богдан Моторс» уже заявили, що їхня пропозиція є найбільш вигідною для Львова. У Львівській міській раді говорять, що переможця визначатимуть зважаючи не лише на ціну, але й на показники якості. Отож, «Справжня Варта» пробує розібратися, які саме автобуси пропонуються Львову учасниками тендеру і який транспорт найбільш вигідно обрати.

Огляд автобусів, які можуть запропонувати Львову учасники міжнародного тендеру почнемо із дилерів білоруських автобусів «МАЗ» – компаній «УкрЄвроМАЗ» та «Сучасні вантажівки». Отож, компанія «УкрЄвроМАЗ» пропонує на своєму сайті низку модифікацій автобусів МАЗ 203. Львів’яни уже знайомі із автобусами цієї моделі – у 2018 році за лізинговою схемою ЛК АТП № 1 придбало 100 автобусів модифікації МАЗ 203069. Ці автобуси мають мінімальну комплектацію, адже не оснащені ані кондиціонером салону, ані навіть кондиціонером кабіни водія. За словами заступника директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради Андрія Білого, вартість білоруського автобуса МАЗ 203069 для Львова склала 122 тисячі євро. Для порівняння, кожен із 50-ти закуплених одночасно із МАЗами автобус «Електрон» А185 обійшовся в 147 тисяч евро. Якщо говорити про більш «просунуту» модифікацію автобуса МАЗ 203, оснащену кондиціонерами кабіни водія та салону, то такий автобус (МАЗ 203015) для Івано-Франківска в кінці 2019 року іще один дилер МАЗу в Україні – компанія «МАЗтранссервіс» оцінив в 4,7 мільйони гривень (із врахуванням ПДВ), тобто біля 178 тисяч євро за курсом на момент проведення тендеру. Без ПДВ вартість автобусам МАЗ203015 – 148 тисяч євро. Компанія «УкрЄвроМАЗ» також пропонує українським покупцям білоруські автобуси нової моделі – МАЗ 303. Наразі пропонується модифікація МАЗ 303266, яка у базовій комплектації передбачає наявність кондиціонерів салону та кабіни водія, інформаційної системи та обладнання для відеоспостереження та відереєстрації. Вартість автобусів цієї модифікації наразі невідома.


Автобус МАЗ 203069 у Львові на вулиці Стрийській. 2019 р.

Потрібно відмітити таку деталь – компанія «УкрЄвроМАЗ» уже намагалася постачати автобуси для ЛК АТП №1 – вона брала участь у тендері, який проводився у 2016 році на постачання 55 нових пасажирських низькопідлогових 12-метрових автобусів. Цей тендер проводився іще до запровадження системи публічних закупівель «Прозорро», перемогу в ньому було віддано львівському ТзОВ «Електронтранс», хоча пропозиція місцевого виробника була значно дорожчою від пропозиції дилера білорусів, ба більше – вона перевищувала очікувану вартість закупівлі, що для тендерів в системі «Прозорро» автоматично означає відміну закупівлі. Перемога «дочки» концерну «Електрон», щоправда, була скасована Антимонопольним комітетом України у квітні 2016 року, проте міська влада через суди поновила рішення про перемогу місцевого виробника. В результаті Львів заплатив за 55 автобусів місцевого виробництва 264 мільйони 178 тисяч 578 гривень, тобто на 64 мільйони 178 тисяч 578 гривень більше від очікуваної вартості закупівлі у 200 мільйонів гривень. Для порівняння – цінова пропозиція дилера білоруського МАЗу складала 198 мільйонів 990 тисяч гривень. Отож за кожен автобус місцевого виробництва Львів переплатив 1 мільйон 185 тисяч гривень…

Щодо ТзОВ «Сучасні вантажівки», то офіційного сайту компанії нам відшукати не вдалося, хоча є інформація теж є дилером білоруського Мінського автозаводу.

Основні технічні характеристики автобусів МАЗ 203 наступні – довжина кузова – 12000 мм., висота – 3400 мм., ширина – 2500 мм. Автобус є повністю низько підлоговим. Кількість сидінь у салоні може варіюватися від 24 до 38 місць, загальна пасажиромісткість – до 105 пасажирів. Більшість моделей автобусів МАЗ 203 комплектуються дизельним двигуном Mercedes-Benz OM926LA потужністю 240 кВт (326 кінських сил). Коробка передач автоматична шестиступенева Allison T375w/Ret. Об’єм баку для палива – 210 чи 300 літрів. Існує модифікація автобуса із двигуном, який працює на природному газу.

Автобус Otokar Kent C турецького виробництва.

Турецька компанія «Otokar» випускає кілька модифікацій міських автобусів. На початку квітня цього року компанія підписала великий контракт на постачання в Грузію 175 автобусів. Вочевидь Львову компанія пропонує модель «KENT C» із дизельним двигуном потужністю 221 кВт (300 кінських сил). Довжина автобуса – 12 метрів, ширина – 2,5 метри. Загальна пасажиромісткість автобуса – 101 пасажир. Кондиціонери кабіни водія і салону передбачені базовою комплектацією. Вартість автобуса «KENT C» із дизельним двигуном нам невідома, Що ж до моделі «Otokar Kent CNG», то станом на початок березня 2020 року вартість такого автобуса для Вінниці оцінювалася біля 7 мільйонів гривень.

Тепер перейдемо до огляду автобусів найбільш ймовірних переможців тендеру – АТ «АК «Богдан Моторс» та концерну «Електрон». За габаритними розмірами та пасажиромісткістю автобуси цих виробників – «Богдан» А701.32 та «Електрон» А185 практично не відрізняються. Мало відмінностей і у компануванні салону, яке є дуже дружнім для маломобільного пасажира. Єдина суттєва відмінність – львівський концерн «Електрон» використовує для обшивки кузова композитні панелі, а «Богдан Моторс» віддає перевагу традиційному металу.

Автобус Електрон А185 виробництва львівського "Концерну "Електрон"

Відмінності є у дизельних двигунах, які використовуються в автобусах. Концерн «Електрон» використовує в автобусах «Електрон» А185 двигун Cummins ISB6.7E5 285 виробництва американської компанії «Cummins» об’ємом 6,7 літрів і потужністю 205 кВт (280 кінських сил) і автоматичною коробкою передач ZF EсoLife 6AP1200B. Що цікаво, дизельний двигун, який використовується у автобуса «Електрон» А185 заявлений на сайті російської компанії «Cummins – КАМА».

Компанія «Богдан Моторс» використовує у автобусах моделі «Богдан» А701.32 дизельні двигуни італійської компанії «IVECO» NEF F4A-6 об’ємом 5,9 літрів і потужністю 190 кВт (264 кінські сили). У конструкції автобуса використовуються шестиступеневі автоматичні коробки передач різних виробників, зокрема VOITH Diwa D 854.5, Allison T325R та VOITH Diwa 3E.

Вартість автобуса «Богдан» А701.32, оснащеного кондиціонерами кабіни водія та салону відповідно до тендеру, який проводився Івано-Франківським КП «Електроавтотранс», 4,85 мільйонів гривень із врахуванням ПДВ, враховуючи курс євро кінця 2019 року – біля 183 тисяч євро. Отож, ціна автобуса без ПДВ складає біля 152,5 тисяч євро.

Автобус "Богдан" А701.32 в Івано-Франківську.

Що ж до автобусів «Електрон» А185, то у 2018 році Львів закуповував ці автобуси по ціні 147 тисяч євро (за словами Андрія Білого). Комплектація не передбачала наявності кондиціонерів а ні в кабіні водія, а ні в салоні. Враховуючи орієнтовну вартість кондиціонерів салону та кабіни водія можна припустити, що автобус А185 укомплектований ними буде вартувати порядку 163 тисяч євро.

Зауважимо, що АТ «АК «Богдан Моторс» асоціюють із екс-президентом Україні Петром Порошенком. Що до керівника «Концерну «Електрон» Юрія Бубеса, то він на місцевих виборах 2015 року балотувався до Львівської обласної ради від партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» по виборчому округу № 11. Проте балотування від партії екс-президента не завадило Юрію Бубесу зберегти дружні стосунки із мером Львова Андрієм Садовим навіть після того, як після «сміттєвої кризи» Петро Олексійович і Андрій Іванович публічно «побили горщики». Андрій Садовий неодноразово публічно заявляв про свою симпатію до «Концерну «Електрон», а підтримка місцевого виробника, як ми уже згадували вище, іноді супроводжувалася додатковими витратами із міського бюджету. Отож, знаючи про антипатії Андрія Садового до Петра Порошенка, не виключено, що «Богдан Моторс» таки не буде оголошено переможцем тендеру на постачання 100 нових автобусів до Львова. Отож, як воно буде, ми точно сказати не можемо, але очевидно, що таки буде цікаво...

comments powered by HyperComments