У Садового обіцяють закупити 250 електробусів Львова протягом 3 років
Із цих машин тільки 50 планує закупити місто, а решту мають закуповувати приватні перевізники.
Команда Андрія Садового перед виборами продовжує в черговий раз «будувати Нью-Васюки». На цей раз містянам обіцяють закупівлю 250 електробусів для потреб міста. Відповідний меморандум був підписаний сьогодні, 10 вересня 2020 року на території тролейбусного депо ЛКП «Львівелектротранс». Цей меморандум передбачає, що за кошти міського бюджету придбають 50 електробусів, а для закупівлі решти 200 планують «нагнути» приватних перевізників. Про це повідомили у прес-службі Львівської міської ради.
«За останні декілька років комунальні перевізники суттєво оновили рухомий склад за бюджетні кошти міста. Проте постійно виникає питання – що робити з тими маршрутками, якими оперують приватні перевізники?
З одного боку, громада вже вимагає іншої якості, міська рада вимагає іншої якості, але економіка не дозволяє їм цього зробити. Шляхом довгих перемовин знайшли такий варіант. Прорахувавши, що електробус в експлуатації у декілька разів дешевший, ніж автобус, вони домовились з «Електроном» про ексклюзивні умови на виробництво електробуса, адаптованого під потреби міст, ми говоримо про 10 метрові електробуси з достатнім запасом ходу на цілий день роботи.
«Електрон» готовий для цього окремо розробити технічну документацію, і зробити дуже добру ціну на електробуси для львівських перевізників. Тому приватні перевізники готові купити 200 одиниць за декілька років, тобто оновити практично весь свій рухомий склад. Так само ми хочемо і у ЛКП «Львівелектротранс» закупити, для початку, 50 електробусів.
Крім того Львівська міська рада пропрацьовує механізм компенсації відсотку за лізинг, аби приватним перевізникам було легше придбати електробуси. Мерія таким чином зможе підтримувати місцевого виробника, і знову ж таки частину податків повернути до бюджету міста», – зазначив заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Андрій Білий.
Відповідно до меморандуму, які оприлюднила прес-служба Львівської міської ради, місто та приватні перевізники мають працювати за такими принципами:
- визначення пріоритетним електротранспорт задля екологічної безпеки в місті;
- розробка електричного автобусу (електробусу), враховуючи особливості та потреби м. Львова;
- зосередження максимуму проектувальних та виробничих потужностей з розробки та серійного виготовлення електричного автобусу (електробусу), включаючи конструкторсько-технологічні, механозаготівельні, зварювальні, фарбувальні та складальні виробництва, в межах одного підприємства чи об'єднання підприємств;
- виробничі потужності заводу – виробника повинні дозволяти виготовлення близько 200 електробусів на рік;
на заводі-виробнику має бути впроваджена масштабна програма локалізації виготовлення вузлів та агрегатів для електротранспорту.
При більш детальному розгляді, підписання цього меморандуму – не більш як лобістсько-рекламна акція для того, щоб в черговий раз коштом бюджету прорекламувати місцевого виробника міського транспорту, якому дуже тяжко вивести свою продукцію за межі Львова, адже наразі левова частка транспорту, виготовлена концерном «Електрон», працює саме у Львові – 9 трамваїв, 50 тролейбусів і 115 автобусів. Іще 10 тролейбусів, куплених за кошти Європейського банку реконструкції та розвитку, ЛКП «Львівелектротранс» так іще і не отримало, хоча той же самий Андрій Білий говорив, що усі 50 тролейбусів будуть постачані «Львівелектротрансу» до березня поточного року.
Окрім Львова продукція «Електрону» працює лише у 4-х містах. У Київі працює 10 трамваїв «Електрон», а іще один вагон підприємство уже більше ніж 5 місяців не може постачити КП «Київпастранс», хоча це комунальне підприємство уже сплатило за нього аванс. Кілька десятків автобусів «Електрону» вдалося продати в Ужгород. Два тролейбуси у 2014 році поїхало у Хмельницький, але після цього це місто закуповує виключно продукцію «Богдан Моторс». Один автобус «Електрону» вдалося продати у порт «Ольвія». Отож, транспортний підрозділ «Електрону» тримається «на плаву» лише за рахунок надходжень із міського бюджету Львова.
Що ж до приватних перевізників, які нині працюють у Львові, то їм буде куди простіше звернути свій автобусний бізнес, а ніж закуповувати дорогі електробуси «Електрон», які їм намагається нав’язати місто.
Додамо, що на початку липня цього року представники концерну «Електрон» обіцяли презентувати перший тролейбус із автономним ходом власного виробництва протягом двох місяців – про це 2 липня 2020 року писав наближений до Андрія Садового інтернет-портал «ZAXID.NET».. Наразі від цієї заяви пройшло уже більше 2-х місяців, але «рогатого» із автономним ходом «Електрон» так і не презентував.
Зауважимо, що концерн «Електрон» фактично останній із українських виробників тролейбусів, який готує випуск тролейбусів із автономним ходом: наразі найбільше тролейбусів із автономним ходом в Україні виготовив Південний машинобудівний завод ім. Макарова у Дніпрі у співпраці із «Торговим домом «Літан» – це підприємство виготовляє тролейбуси із автономним ходом під брендом «Дніпро Т203». АТ «АК «Богдан Моторс» виготовляє тролейбуси «Богдан» Т701.17, які уже в базовій комплектації мають автономний хід на 500 метрів, який може бути розширений за рахунок встановлення додаткових АКБ. «Богдан Моторс» співпрацює із українським виробником електрообладнання «Політехносервіс», який теж виготовляє тролейбуси із автономним ходом. Тролейбуси із автономним ходом у минулому році розроблені і Чернігівським автозаводом, який входить до корпорації «Еталон». Зауважимо, що концерн «Електрон» використовував раніше російську тягову електроніку «Чергос», а зараз – польську електроніку «Еніка». І це за наявності в Україні двох виробників силового електрообладнання для електротранспорту. Щодо електробусів, то наразі «Електрон» виготовив і продав один-єдиний електробус, який експлуатується в ЛКП «Львівелектротранс» на тролейбусних маршрутах. Електробус у 2015 році вартував майже 9 мільйонів гривень.
Навіть якщо повірити, що «Концерн «Електрон» не буде «накручувати» вартість своїх електробусів (що малоймовірно), то закупівля 250 електробусів обійдеться місту і приватним перевізникам у 2,25 мільярди гривень, а це – більше 20% від бюджету Львова. Зазначимо, що через «коронакризу» обсяги пасажирських перевезень значно впали через карантинні обмеження. Отож перспектива виконання меморандуму (тобто документу, який нікого ні до чого не зобов’язує) вельми туманна.