Про трамвайні лінії Львівщини і не тільки: аналіз

Понеділок, 19 лютого 2018, 14:14
У своєму блозі Антон Лягушкін написав, що зовсім недавно отримав "музейні" світлини Правобережного швидкісного трамваю Києва, котрі датовані ще 1979 роком.
Про трамвайні лінії Львівщини і не тільки: аналіз

 Блогер вирішив порівняти ці фотокартки зі світлинами львівської "будови ХХІ століття" - трамвайної лінії на Сихів.

З огляду на те, що у Сихівському житловому масиві мешкає біля 120 тис. містян, то лінія трамвая мала б проектуватися за стандартами швидкісного трамвая, або, як прийнято називати на Заході - LRT, тобто "легкорейкового транспорту" - "важкорейковим" там називають метрополітен або міську електричку, пише Антон у своєму блозі на сайті Пассажирский транспорт.

Проте LRT, або швидкісний трамвай, прокладають на виокремленому полотні. Звісно, на вул. Івана Франка у Львові таке неможливо. Втім, починаючи із вулиці Стуса, змайструвати виокремлене полотно для трамваю було б можна... Але... Не так склалося і на вулиці Стуса полотно суміщене, дописує чоловік.

Проектанти київського швидкісного трамвая (ШТ) ще у 1970-ті роки думали логічніше, останні усю лінію ШТ проклали на виділенці.

Київ. Швидкісний трамвай. Тільки виділена смуга. 1979 рік.

Антон пише, що голова громадської організації Юрій Тер-Арутюнян та спільнота "Зручне місто" пропонували облаштувати для Сихівського трамвая "виділенку" на Стуса, але Міська комісія з безпеки дорожнього руху таке рішення не підтримала.

Такий нормативний акт, як ДБН В 2.3.18-2007, чомусь дуже не люблять урбаністи "львівського розливу" передбачає використання для ліній ШТ залізничних рейок (окрім кривих малого радіусу, де мають бути трамвайні), але на Сихівському трамваї всюди лежать трамвайні рейки... З одного боку, вони більш безпечні (через наявність жолоба),проте з іншого - залізничні дешевші і більш зносостійкі.

На київському ж ШТ використали залізничні рейки і бетонні шпали.

Київ, 1979 р. Швидкісний трамвай, залізничні рейки, бетонні шпали на гравійному баласті. Прошу звернути увагу на розмір павільйонів.

Лягушкін зазначає: "Той же ДБН, який я уже згадував, передбачає облаштування на кінцевих обгінних колій. На київському ШТ так і є".

Київ, 1979 р. Швидкісний трамвай. Кінцева із обгінною колією.

Каже, що на Вернадського обмежилися лише запасними.

Львів, 2017 р. Кінцева тільки із запасними, без обгінної колії.

Передбачено було проектом ШТ в Києві й оглядова канава для вагонів на кінцевій.

Київ, 1979 р, оглядова яма на кінцевій.

Особливу увагу при будівництві ШТ в Києві звернули на облаштування контактної мережі. Тут була застосована так звана "повздовжньо-ланцюгова" підвіска контактного дроту із вантажною компенсацією...

Київ, 1979 р. Повздовжньо-ланцюгова підвіска контактного дроту.

У Львові ж, на жаль, використали застрілу жорстку підвіску контактного дроту, яка не лише не дозволяє ізду трамвая на значній швидкості, але і часто приводить до поломок пантографів.

Київ, 1979 р. Швидкісний трамвай. Вантажний компенсаційний пристрій для натягу контактної мережі.

Львів, 2016 р. Проста жорстка підвіска.

Дворівневі розв'язки навіть для трамвая зараз не у моді... Але в 1970-х їх активно застосовували.

Із того, чим можна було скористатися із київського ШТ, - це огородження. В Києві вони є фактично вздовж усієї траси. Це підвищує безпеку лінії. У Львові  колію не огородили.

Київ, 1979 р., швидкісний трамвай. Огородження трамвайного полотна.

Зазначимо, що на фото ШТ із Києва тільки трьох- та двохвагонні системи. Так було зроблено для надійності - в разі поломки одного вагона, інший можна було тягнути або штовхати не створюючи трамвайного затору... У Львові ж на лінії на Сихів курсують лише одиночні вагони.

Львів, лише одиночні вагони на лінії.

Блогер розмірковує, що навіть наприкінці 1970-х років трамвайні вагони для Київського ШТ були додатково "нашпиговані" різноманітною електронікою - системами автоматичного контролю швидкості, протидії зіткненням та іншим.

Київ, 1979 р., додаткові системи безпеки на вагонах швидкісного трамвая.

Київська лінія швидкісного трамвая 1970-х років має значно більше спільного із сучасною трамвайною лінією Берліна,  ніж львівська трамвайна лінія на Сихів, збудована у ХХІ столітті.

Берлін. Компенсована повздовжньо-ланцюгова підвівска.

Чия ж винав, що трамвайна лінія, яка для Львова мала б стати "будовою століття", за своїм технічним рівнем виявилася гіршою, а ніж трамвайна лінія ШТ у Києві, збудована у 1970-ті роки?

Берлін. Трамвайна колія на виокремленій смузі.

У середовищі хіпстерів-урбаністів прийнято вважати, що винуватий т.зв. "сивочолпроект" - проектанти старшого покоління, які ніби-то "зависли" у совку і нічого сучасного не визнають. Як же так? Саме такі проектанти і будували лінію швидкісного трамваю в Києві.

Берлін. Колія із залізничних рейок і ланцюгова підвіска.

Справа тут, мабуть, в іншому... Ті кошти, які витратили на "елементи урбаністики", відповідно забрали із контактної мережі. Що сумно, дописує Антон.

Втім, треба розібратися, чому лінія Сихівського трамвая виявилася побудованою навіть не на рівні 1970-х років ХХ століття. Виявити, хто допустив помилку. Хоча б для того, щоб не допускати таких помилок у майбутньому.

"Справжня Варта" повідомляла про проекти міського значення. У рамках програми «Питна вода» на 2012 – 2020 роки на Львівщині мають в планах здійснити в 2018 році два проекти у Старосамбірському районі. 

Зазначається, що за підсумками конкурсу в межах програми пальму першості здобули проекти: «Реконструкція водопроводу по вул. Б. Хмельницького в м. Хирів Старосамбірського району на загальну суму 1494,955 тис. грн; «Реконструкція водопроводу по вул. Гагаріна, вул. Симоненка та водогону від ВС до РУВ в м. Добромиль Старосамбірського району на загальну суму 1465,2 тис. грн. 

comments powered by HyperComments