Скалецька «розрулюэ» ситуацiю в одеському медiнi: чи піде міністерка на шантаж Запорожана?
Станом на сьогодні згідно із інформацією із сайту Прозоро університет винен вже майже 200 млн грн за закупівлі, котрі були проведені в борг. З огляду на таку заборгованість команда ексректора постала перед задачею отримати бюджетні кошти від МОЗу будь-якою ціною. Запорожан і його команда вже не вперше вдаються до шантажу міністерства, застосовуючи при цьому всі можливі методи, починаючи від потужної інформаційної хвилі у вигляді замовних матеріалів у низці ЗМІ й закінчуючи масовими «протестами».
Проте цього разу дії рейдерів можуть призвести до фактичної зупинки роботи університету, в тому числі і навчального, і лікувального процесів.
Так, 7 листопада, нелегітимна «адміністрація» ОНМедУ на чолі із Юрієм Сухіним провели чергову «конференцію трудового колективу». На ній від так званої «в.о. голови профспілки» Наталі Гаріної прозвучала пропозиція оголосити страйк в університеті.
Банда рейдерів на чолі із Юрієм Сухіним чітко усвідомлюють, що їхні дії, які привели університет до розрухи, протирічать чинному законодавству. Співробітники вже знаходять фактично на межі і рейдери розуміють, що терпіння у колективу закінчується і праведний гнів як наслідок обрушиться на їхні голови. Тому у оголошення страйку є лише одна мета – відволікти увагу співробітників від злочинних діянь, зманіпулювати колективом і все незадоволення співробітників таким «управлінням» рейдерів спрямувати на профільне Міністерство охорони здоров’я.
Між іншим, у МОЗ неодноразово зазначали, що готові підписати кошторис уповноваженій особі. Більше того – така можливість могла вже з’явитися, але явно заангажований суддя Келеберда вчергове задовольнив позов Сухіна-Талаєва, яким обмежив права легітимного в.о. ректора Костянтина Аймедова. Невиплата заробітних плат стала наслідком саме цієї ухвали за позовом самопроголошеного Сухіна та фактичного не допуску до підписання кошторису легітимної адміністрації.
Окрім того на сайті університету, який знаходиться у підпорядкуванні рейдерів, з’явилася інформація про те, що «конференція трудового колективу» повідомила про «трудовий спір між працівниками ОНМедУ та Міністерством охорони здоров’я України». Таким чином рейдери вчергове зманіпулювали інформацією, вдаючи що ніби-то конфлікт виник не між ексректором та МОЗом, а в протистоянні з органом управління задіяні… співробітники вишу.
Проте, розберемося детальніше. В Одесі є команда ексректора Запорожана, яка самовільно захопила державне майно, а в Києві є МОЗ, який не може навести лад у належному йому виші через судові позови, організовані проти міністерства командою Запорожана. Це не складно зрозуміти, якщо вдатися до юридичного аналізу ситуації.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та Статуту ОНМедУ, МОЗ України є засновником та органом управління ОНМедУ. Тобто, заклад вищої освіти належить державі, яка, в особі МОЗ України керує ним.
МОЗ України 17 липня 2018 року звільнило ректора ОНМедУ Валерія Запорожана за порушення умов контракту і поклало виконання обов’язків ректора на Костянтина Аймедова, завідувача кафедри психології ОНМедУ.
25 липня 2018 року Печерський районний суд м. Києва виніс ухвалу, якою заборонив МОЗ України оголошувати конкурс на заміщення посади ректора ОНМедУ та проводити конкурс на заміщення посади ректора ОНМедУ. Ухвалу винесено за заявою В. Запорожана, хоч сам позов про нібито незаконне звільнення ексректор подав аж 31 липня.
20 серпня 2018 року Юрій Сухін, завідувач кафедри травматології та ортопедії ОНМедУ, звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до МОЗ України. Суд 29 серпня виніс ухвалу, якою було заборонено МОЗ України призначати виконуючого обов'язки ректора ОНМедУ та вчиняти будь-які інші дії щодо покладення обов'язків ректора ОНМедУ на будь-яку особу. У зв’язку із цим наказом МОЗ України визнано виконання обов'язків ректора ОНМедУ Владленою Дубініною, проректором з науково-педагогічної роботи.
Вже 11 вересня 2018 року Ю. Сухін отримав за своєю заявою ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва у тій же справі, в якій зазначено, що заборона МОЗ України вчиняти будь-які інші дії щодо покладення обов'язків ректора ОНМедУ на будь-яку особу, включає в себе й заборону, зокрема, щодо визнання виконання обов'язків ректора ОНМедУ.
Таким чином ОНМедУ залишився без керівництва у проміжку від 29 серпня до 7 вересня 2018 року. А 31 серпня 2018 року В. Запорожан увійшов до складу Вченої ради ОНМедУ та провів засідання, на якому без проведення конкурсу та погодження із МОЗ України, як того вимагає Закон України «Про вищу освіту» та Статут ОНМедУ, було обрано керівником університету Юрія Сухіна, на підставі чого 3 вересня 2018 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб було внесено відповідні відомості.
Проте за скаргою МОЗ України 18 вересня 2018 року наказом Мінюсту було скасовано внесення відомостей про Сухіна Ю. В. як т.в.о. ректора ОНМедУ на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, в якому, зокрема, зазначено, що на Ю. Сухіна не було покладено виконання таких обов’язків відповідним наказом та не погоджено з МОЗ України.
А вже 27 вересня 2018 року Ю. Сухін за своєю заявою отримав ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва, якою зупинено дію наказу МОЗ України від 7 вересня 2018 року.
Усупереч скасованому рішенню про реєстрацію в Єдиному державному реєстрі вищевказаних відомостей про Ю. Сухіна, 20, 21 та 26 листопада 2018 року до Єдиного державного реєстру було внесено відомості, відповідно до яких Ю. Сухін є т.в.о. ректора та підписантом ОНМедУ з 31 серпня 2018 року на підставі того ж самого рішення Вченої ради від 31 серпня.
За результатами скарги МОЗ України на три вищевказані реєстраційні дії Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Мінюсту було зроблено висновок від 10 грудня 2018 року про те, що Вчена рада ОНМедУ не мала повноважень щодо внесення Ю. Сухіна до реєстру як керівника ОНМедУ. Проте у задоволенні скарги МОЗ комісія відмовила у зв’язку із наявністю інформації про судове провадження: Приморським районним судом м. Одеси розглядається справа за позовом Прітеша Сутарія до ОНМедУ, приватного нотаріуса Дишлевої Т.В., 3-тя особа: МОЗ України, про визнання незаконним рішення Вченої ради ОНМедУ від 31 серпня 2018 року та скасування реєстраційних дій.
9 січня 2019 року ексректор В. Запорожан звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до Мінюсту (третя особа: МОЗ України) про визнання протиправним та скасування наказу Мінюсту в частині скасування реєстраційної дії і виключення із реєстру Ю. Сухіна, а вже 10 січня отримав ухвалу, якою заборонено усім без виключення державним реєстраторам юридичних осіб проводити будь-які реєстраційні дії щодо відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі стосовно керівництва ОНМедУ.
Варто зазначити, що в судах України не перебуває жодного судового спору між фізичними особами з предметів, що стосуються діяльності ОНМедУ, де б МОЗ виступав або стороною, або третьою особою.
Всі судові спори, в межах розгляду яких заблоковано здійснення повноважень МОЗ України щодо управління об’єктом державної власності – ОНМедУ, ініційовані виключно ексректором ОНМедУ В. Запорожаном, звільненим 17 липня 2018 року, та його партнером Ю. Сухіним, незаконно обраним 31 серпня 2018 року т.в.о. ректора ОНМедУ Вченою радою ОНМедУ під головуванням того ж В. Запорожана.
До розгляду вищезазначених справ, які ще не вирішені по суті, судами залучені третіми особами Костянтин Аймедов, завідувач кафедри психології ОНМедУ, та Владлена Дубініна, проректор з науково-педагогічної роботи ОНМедУ. На цих осіб МОЗ України, як орган управління та засновник ОНМедУ, у відповідності до Закону України «Про вищу освіту» та Статуту ОНМедУ, покладало виконання обов’язків ректора до обрання ректора у конкурсному порядку.
Юристи бачать ситуацію як бажання однієї особи (а не всього колективу) заволодіти об’єктом державної власності, що, наприклад, може розцінюватись як злочин.
Як ми вже згадували на початку, основне, що змушує Запорожанівців вдаватися до шантажу профільного міністерства є грошові зобов’язання перед своїми партнерами.
ОНМедУ є бюджетною установою, основний плановий фінансовий документ якої, у відповідності до Бюджетного Кодексу України, є кошторис. Відповідно до чинного законодавства для ОНМедУ можуть виділятися бюджетні кошти тільки за наявності затвердженого кошторису, який має підпис керівника за погодженням з головним розпорядником, яким є МОЗ України.
У відповідності до закону для здійснення операцій із бюджетними коштами ОНМедУ до органу казначейства подається Картка зі зразками підписів та відбитка печатки, яка засвідчується у нотаріальному порядку або підписами міністра охорони здоров’я чи його заступника та печаткою МОЗ України. До картки включаються зразки підписів осіб, яким відповідно до законодавства надано право розпорядження рахунками та підписувати платіжні документи. До картки включається зразок відбитка печатки.
На 2018 рік кошторис ОНМедУ було затверджено МОЗ України ще у 2017 році, а після звільнення В. Запорожана у липні 2018 року в Державній казначейській службі Одеської області перебувала картка із затвердженими підписами К. Аймедова та В. Дубініної. Такої картки із підписом Ю. Сухіна, що затверджений МОЗ України, не існувало та й не існує досі.
10 грудня 2018 року Ю. Сухін звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, Державної казначейської служби України і, зокрема, просив визнати протиправними здійснення платежів ОНМедУ за платіжними та іншими розрахунковими документами за підписами К. Аймедова та В. Дубініної. І вже 11 грудня Ю. Сухін в межах даного позову отримав ухвалу, якою зобов’язано Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області забезпечити виконання платежів ОНМедУ на підставі платіжних та інших розрахункових документів за підписом т.в.о. ректора Сухіна Ю. В.
До кінця 2018 року Ю. Сухін розпоряджався бюджетними коштами ОНМедУ і витратив їх близько грн. З початку 2019 року він втратив таку можливість у зв’язку із відсутністю затвердженого кошторису ОНМедУ на 2019 рік.
Попри це вказані обставини не завадили ОНМедУ в особі Сухіна проводити конкурсні торги та укладати договори з контрагентами на суму близько двохсот мільйонів гривень бюджетних коштів, що підтверджується інформацією на «Prozorro».
15 травня 2019 ОНМедУ за підписом Ю. Сухіна звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до МОЗ України, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, Державної казначейської служби України, про зобов`язання вчинити дії, а вже 17 травня отримав ухвалу суду, якою зобов’язано Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області проводити витрати ОНМедУ на підставі платіжних документів за підписом Сухіна Ю.В. 26 вересня 2019 року рішенням у вищезазначеній справі зобов’язано МОЗ України затвердити кошториси ОНМедУ на 2019 рік.
Сьогодні серед колективу університети прихильники ексректора активно розносять чутки про те, що вони ніби-то домовилися з МОЗом про подання кошторису за підписом ставлениці Валерія Запорожана Валерії Марічереди. Проте мінстерство свого часу вже неодноразово отримувало кошторис за цим підписом й повертало, зазначивши, що Валерія Марічереда є звільненою і не уповноваженою ставити свій підпис на фінансових документах.
Більше того, наші інсайдери з міністерства розповідають, що Валерій Запорожан практично переконав міністерку в тому, що Валерія Марічереда є нейтральною особою й за умови її назначення в.о. ректором сторона ексректора готова забрати свої судові позови, якими були заблоковані повноваження МОЗ. Таке призначення вже підтримує держсекретар міністерства. Проте всім є відомим й зрозумілим, що Марічереда є особою далеко не самостійною і активно виконує вказівки Запорожана.
Таким чином дії Запорожана призвели до фактично патової ситуації: з одного боку голодні працівники, які мають конституційні права на отримання винагород за працю, а з іншої – особи, які своїми діями здійснили порушення таких прав та очікують на затверджений кошторис і на затверджену картку із підписами для казначейства з метою розрахуватися за тендери.
Валерій Запорожан, чітко усвідомлюючи, що шляху назад вже нема, намагається шантажем змусити МОЗ піти на злочин і готовий для цього навіть пожертвувати цілим університетом.
Станом на сьогодні право підпису фінансових документів вишу лежить за Владленою Дубініною, котра за внутрішнім функціональним розподілом відповідно до чинного законодавства повинна виконувати обов’язки ректора. Для урегулювання ситуації, яка склалася, потрібно лиш дати законній адміністрації зайти на свої місця, у рамках чинного законодавства підписати всі фінансові документи та розпочати стабілізаційні заходи.