Львів купує у місцевого виробника 10 нових трамваїв за 20,8 мільйонів євро

Середа, 2 вересня 2020, 13:05
Перший п’ятисекційний трамвай «Електрон» був у липні 2012 року куплений за 11,9 мільйонів гривень, що за тодішнім курсом було еквівалентно 1,23 млн. євро
Львів купує у місцевого виробника 10 нових трамваїв за 20,8 мільйонів євро

Львів придбає у місцевого виробника іще 10 нових п’ятисекційних трамваїв «Електрон». Це стало результатом тендеру, проведеного ЛКП «Львівелектротранс» на умовах Європейського інвестиційного банку. Про це повідомили у прес-службі Львівської міської ради.

Закупівля 10 нових трамвайних вагонів здійснювалася у рамках програми «Міський громадський транспорт України», яка фінансується за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку та Європейського банку реконструкції та розвитку. Європейський інвестиційний банк, відповідно до угоди, яку було підписано між банком та Міністерством інфраструктури України виділяє загалом 200 мільйонів кредитних євро, із яких на закупівлю нових трамваїв ЛКП «Львівелектротранс» отримав 12 мільйонів євро. В тендері взяли участь консорціум ТзОВ «Спільне українсько-німецьке підприємство «Електронтранс» та ТОВ «ЕлектронМаш», які входять до складу «Концерну «Електрон», а також польський виробник «PESA». Зауважимо, що банк за рахунок кредиту оплачує лише вартість транспорту без податку на додану вартість і митних зборів. Але, так виглядає, що ні український, ні польський виробник не вклалися у заявлену в тендері суму кредиту у 12 мільйонів євро – місто дофінансовуватиме закупівлю транспорту іще на 8,8 мільйонів євро. Отож, партія із 10 нових 30,2-метрових трамваїв обійдеться Львову в 20,8 мільйонів євро. Як і більшість контрактів, які фінансуються за рахунок кредитів ЄБРР та ЄІБ, контракт на постачання трамваїв також передбачатиме постачання додаткових послуг, матеріалів та запчастин, отож ціна вагона у 2,08 млн. євро включатиме послуги та запчастини.

Зауважимо, що перший 5-тисекційний низькопідлоговий трамвай «Електрон» був придбаний містом Лева у 2012 році. Його вартість тоді складала 11 мільйонів 910 тисяч гривень. Контракт на постачання першого трамвая був підписаний 24 липня 2012 року, на той момент євро вартувало 9,66 грн. Відповідно вартість першого 5-ти секційного трамвая «Електрон» складала 1,233 млн. євро. Зауважимо, що перший п’ятисекційний трамвай «Електрон» був обладнаний російською силовою електронікою «Чергос», але після початку російсько-української війни на Донбасі «Концерн «Електрон» перейшов до співпраці із польським виробником тягової електроніки для електротранспорту «Еніка».

На базі вузькоколійного п’ятисекційного трамвая «Електрон» T5L64, ТзОВ «СНУП «Електронтранс» розробили конструкцію трамвая T5B64 для колії 1520 мм., який на початку призначався для Санкт-Петербургу – разом із російським партнером «Електронтранс» виграв тендер на поставку трамваїв у «північну пальміру». Проте, українська компанія вчасно не виготовила кузови вагонів (складання мало відбуватися у Росії) і мерія Санкт-Петербургу відмовилася від закупівлі трамваїв «Електрон».

Ширококолійні трамваї «Електрон» постачалися у Київ – наразі там працює 10 п’ятисекційних 30,2-метрових трамваїв. Навесні 2019 під час тендерної процедури КП «Київпастранс» придбало у ТзОВ «СНУП «Електронтранс» 10 нових трамваїв «Електрон» Т5В64, відповідно до укладеного 4 квітня 2019 року договору вартість цих трамваїв склала 497 мільйонів 962 тисячі гривень. Враховуючи тодішній курс євро до гривні (30,8 грн./євро), один ширококолійний п’ятисекційний трамвай для Києва ТзОВ «СНУП «Електронтранс» оцінювало в 1 мільйон 616 тисяч 760 євро. Зазначимо, що ширококолійний трамвай «Електрон» Т5В64 є на 20 сантиметрів ширшим, а ніж його вузькоколійний «двійник» T5L64 (ширина кузова відповідно 2,5 і 2,3 метри), отож і більш металоємкий.

На основі наведених даних можна оцінити додаткові послуги, матеріали, запчастини, інструменти і обладнання, які постачатимуться разом із новими трамваями «Електрон»– їхня вартість біля 4,6 мільйонів євро, тобто майже по півмільйона євро на один новий трамвай. Дізнатися, які саме це послуги, матеріали, запчастини, інструменти і обладнання, що постачатиметься разом із трамваями «простим смертним» неможливо – на відміну від тендерів у системі електронних закупівель «Прозорро», процедура міжнародного тендеру Європейського інвестиційного банку не передбачає публікації повної тендерної документації – повний пакет тендерної документації учасники тендеру купують у замовника.

У церемонії підписання контракту на постачання нових трамваїв для Львова взяв участь голова представництва Європейського інвестиційного банку в Україні Жан-Ерік де Загон та заступниця Міністра інфраструктури України Наталія Форсюк.

«Кредит ЄІБ на нові трамваї у Львові сприятиме розвитку екологічно безпечного та стійкого транспорту. Як представники кліматично-орієнтованого банку ЄС ми переконані: добре функціонуюча трамвайна мережа може зробити вагомий внесок у зменшення кількості автомобілів на дорогах і, таким чином, знизити забруднення довкілля та послабити кліматичні зміни», – заявив євробанкір.

«Трамвай є одним із найбільш екологічних та енергоефективних видів громадського транспорту. Завдяки цьому проєкту, ми намагаємося поступово збільшувати частку рейкового транспорту й тролейбусів, знижуючи таким чином рівень викидів у містах. Сталий та екологічний транспорт є одним із пріоритетів Європейської зеленої угоди, а Україна прагне бути максимально близькою до європейських стандартів у цьому питанні», – зазначила Наталія Форсюк.

У прес-службі Львівської міської ради зазначили, що у 2016 році, коли підписувалася угода між Європейським інвестиційним банком та Міністерством інфраструктури Львів резервував кошти на закупівлю 20-метрових 3-х секційних трамвайних вагонів, проте чиновники потім передумали і вирішили закуповувати трамваї довжиною 29 – 33 метри. Таким чином, вочевидь, чиновники виправдовують значне дофінансування контракту на постачання трамваїв львівського виробництва із місцевого бюджету.

Під час підписання контракту на постачання трамваїв «Електрон» керівник ЛКП «Львівелектротранс» Андрій Свищо повідомив, що до кінця 2015 року підприємство планує не тільки отримати 10 нових п’ятисекційних трамваїв, але й капітально відновити та модернізувати до 50 старих Tatra KT4SU.

Фото – прес-служба Львівської міської ради, автор – Роман Балук.

comments powered by HyperComments