Дві школярки зі Львова потрапили до національного фіналу «Молодь дебатує» (ФОТО)
В цьому році міжрегіональні дебати проходять у Львові, Житомирі, Запоріжжі та Одесі. Тема одна на всіх: “Чи варто започаткувати офіційний день багатокультурності в Україні?”. В кожному місті обирають чотирьох найкращих. Так складається перелік 16 дебатантів та дебатанток для участі у вирішальних національних дебатах у Харкові.
Методика Jugend debattiert з’явилась у Німеччині 2001 року. Її основна відмінність від інших форматів дебатів: перемагає той учасник або та учасниця, хто представить в процесі дискусії всі можливі аргументи по темі, використовуючи думки експертів та наукові дослідження. Одне з головних завдань методики — навчити підлітків критичному мисленню та прийняттю зважених рішень.
Вікторія Свищ з львівського Ліцею “Інтелект” дебатує по німецькій методиці Jugend debattiert вже третій рік. Минулого року теж брала участь у міжрегіональному етапі, але відбір не пройшла. Цього року вона показала бажаний результат та увійшла у 16 найкращих дебатантів та дебатанток України.
“Я сподівалася на хороший результат, але не очікувала, що можу перемогти. Тому так, я дуже здивована, — зізнається школярка. — В той же час, і я одразу відчула, і вчителька наша погодилась, що цього року рівень підготовки у всіх був значно вищий. Тому перемога для мене стала ще ціннішою”.Вчителька Ліцею “Інтелект” Наталія Ферій, яка тренувала Вікторію, каже, що всі учасники та учасниці дебатів дотримувались умов, правильно розставляли акценти, тому на турнірі панувала позитивна атмосфера. “Ми кожного року очікуємо на перемогу, тому що добре готуємося. Дебатуємо по-німецькі вже третій рік, і результативно — минулого року наша Вєра Пісарєва грала у національному півфіналі у Харкові”.
За форматом дебатів, тема завжди формулюється як питання, на яке можна відповісти “так” або “ні”. І учасники та учасниці мають готувати аргументи для обох точок зору, бо яку зі сторін вони будуть представляти, вирішує жеребкування перед початком дебатів. Підготовка до дебатів — ключова складова успіху, кажуть організатори. Під час пошуків аргументів для протилежних думок дебатанти та дебатантки вчаться критичному мисленню, плюралізму думок, демократичним принципам.
“Для багатьох дітей це — один з декількох гуртків. Особливо у великих містах. Але є діти, які розуміють цінність дебатів, розуміють, для чого вони беруть участь в них, — говорить координатор “Молодь дебатує” в Україні Ольга Борисенко. — Заради цих дітей, напевно, й варто займатись цим проєктом”.
Вікторія Свищ згодна, що дебати навчають учасників та учасниць важливим вмінням — шукати й аналізувати інформацію, допускати існування відмінних від твоєї думок. “Я хочу після ліцею вивчати психологію або соціологію, і для цих професій такі навички дуже важливі, — впевнена Вікторія. — Але й навіть зараз, у відношенні з іншими людьми, у спілкуванні з однокласниками ти починаєш думати, аналізувати, перш ніж говорити. Дебати, звісно, впливають на учасників”. Інша переможниця дебатів, Надія Шимків з Правничої гімназії, вважає, що іноді відстоювати в дебатах думку, яка відрізняється від твоєї особистої, навіть цінніше. “Це дуже великий досвід для майбутнього, — каже Надія. — Загалом, дебати навчають не тільки виступати на публіці або вміти формулювати думку. Вони навчають шукати й розуміти аргументи для обох сторін”.
На питання “Чи варто започаткувати офіційний день багатокультурності в Україні?” Вікторія не знає остаточної відповіді. “День мультикультуралізма, з одного боку, пропагував би різноманітність, допомагав би уникнути расизму, ксенофобії, дискримінації, поліпшив би репутацію України у світі, — перелічує дебатантка. — З іншого боку, це може розмивати національну ідентичність, призвести до поширення сепаратистських настроїв та провокувати конфлікти. Я б не наважилася давати однозначну відповідь, добре це чи погано”.
Разом з львівськими школярками на національні півфінали та фінал у Харкові поїдуть Данило Коломієць (НВК №9) з Хмельницького та Марія Сивак (ЗОШ №24) з Тернополя. Загалом, у проєкті у 2019 році взяли участь 1000 школярів та школярок з 54 навчальних закладів по всій Україні.
“Я часто бачу у соцмережах коменти на кшталт “Досить дебатувати, треба діяти!”, кажуть, що дебати це балачки, які відволікають від вирішення питань, — розповідає координаторка проєкту та голова журі Ольга Пішель. — Іноді людям здається, що краще прийняти низку стандартних рішень й забути про проблеми. Але я впевнена, що перш ніж вирішувати будь-яку проблему, чи то національного масштабу, чи шкільного, треба її зрозуміти, розібратися. Кращого засобу це зробити, ніж вільні виважені дебати, не існує. Це — основа демократії, тому ми вважаємо навчання дітей основ демократії нашою головною місією”.
Проект проходить за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини і методичної підтримки Jugend debattiert.
Довідка. Проект «Молодь дебатує» з'явився в Україні в 2016 році. Унікальну методику німецьких молодіжних дебатів Jugend debattiert її автори вперше дозволили використовувати на іншій мові. І в 2016 році в українській версії проекту брали участь 113 учнів з 8 шкіл 4 регіонів країни: Харківської, Дніпропетровської, Запорізької та Миколаївської областей. Переможцем фіналу став Едуард Бєлоусов з Дніпра.
У 2017 році проект продовжився в набагато більшому масштабі — вже 400 українських школярів спробували свої сили в дебатах. Вони представляли 25 навчальних закладів з 8 регіонів: Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Житомирської, Львівської, Миколаївської, Сумської та Харківської областей. Переміг Максим Чеботарьов з Дніпра.
У 2018-2019 роках в проекті взяли участь 42 школи та близько 800 дітей з 12 областей України: це Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Житомирська, Миколаївська, Львівська, Харківська, Сумська, Чернігівська, Херсонська, Полтавська, Вінницька області. Перемогла Марина Хоменко з Миргорода Полтавської області.
Сайт проекту: https://www.ukraineyouthdebates.de/
Facebook-сторінка: https://www.facebook.com/debattiertUKR/