Як в 2018 році оновлювався громадський транспорт Львова

П'ятниця, 28 грудня 2018, 11:16
Цього року Львів став одним з лідером транспортних закупівель - його суспільний транспорт поповнився 150 новими низькопідлоговими автобусами великого класу і 30 уживаними трамваями.
Як в 2018 році оновлювався громадський транспорт Львова

Цього року парк громадського транспорту столиці Західної України отримав дуже значне поповнення - для Львівського комунального автотранспортного підприємства № 1 придбали 150 нових автобусів за лізинговою схемою, а трамвайний парк поповнився 30 «беушними» трамвайними вагонами «Tatra KT4DMod» з Берліна. Це наймасштабніші закупівлі громадського транспорту у Львові за всі роки незалежності, а можливо - за всю історію існування громадського транспорту в місті, пише портал «Пасажирський Транспорт».

Трамваї

Історія із закупівлею берлінських трамвайних вагонів для Львова почалася ще в середині минулого року. Після запуску трамвайної лінії на Сихів стало ясно, що тієї кількості справних трамваїв, яке було в місті недостатньо для ефективного забезпечення роботи всіх трамвайних маршрутах. Придбані в 2016 році за кошти кредиту Європейського банку реконструкції і розвитку, допомоги з державного бюджету, а також місцевого внеску 7 трисекційних трамваїв «Електрон» як то кажуть, «погоду не зробили». І хоча до них у 2016 році додалося чотири трамвайних вагона, відновлених силами ЛКП «Львівелектротрансу», цієї кількості все одно не вистачало.

Саме тому влітку 2017 року тодішній директор «Львівелектротрансу» Михайло Сидорович озвучив плани закупівлі в містах Європейського союзу 40 трамваїв, які пройшли глибоку модернізацію. Сидорович пропонував для міста придбати трамваї, оснащені сучасною системою управління тяговим електроприводом, які були б не тільки більш надійними, ніж трамваї з реостатно-контакторних тяговим електроприводом, а й споживали значно менше електроенергії. Крім закупівлі «беушних» трамваїв також планували почати модернізацію старих львівських вагонів «Tatra KT4SU» з установкою нової транзисторної системи управління тяговим електроприводом українського виробництва, а в перспективі - з установкою третьої низькою підлогою секції.

Пропозиція про закупівлю «нового-старого» електротранспорту з Європи обговорювалося майже півроку. Остаточно рішення про закупівлю «беушних» трамваїв було прийнято на початку 2018 року. Спочатку повідомлялося, що місто закупить близько півсотні трамваїв.

В якості найбільш оптимальних варіантів розглядалися поставки модернізованих в кінці 1990-х років трамваїв «Tatra KT4DM» з Берліна, а також вагонів «Tatra T4DC» з Галле. Обидва варіанти мали свої плюси і мінуси. Вагони з Берліна були більш місткими і більш сучасними, проте вони були розраховані на експлуатацію на широкій європейській колії 1435 мм. Вагони з Галле, хоча і були менш місткими і більш старої моделі, однак вони були розраховані на вузьку львівську колію 1000 мм. Закуповувати «беушний» транспорт вирішили за кошти залишку кредиту Європейського банку реконструкції і розвитку, який підприємство отримало ще в кінці 2000-х років, однак так і не використало на реконструкцію трамвайного депо № 2 на Підзамче.

Зрештою вирішили закуповувати тільки трамваї з Берліна. З їх власником - оператором громадського транспорту Берліна компанією «BVG» досягли домовленості про покупку трамваїв без посередників - процедура закупівель Європейського банку реконструкції і розвитку допускає можливість закупівлі техніки у одного постачальника. Берлінська транспортна компанія продала Львову 30 трамвайних вагонів за досить низькою ціною - один вагон в Берліні купили менше ніж за 18 тис. євро. З доставкою, розмитненням і переобладнанням візків один трамвайний вагон, за словами заступника директора Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради Андрія Білого, обійшовся Львову за ціною близько 42 тис. євро.

Перші три вагони з Берліна прибули до Львова в кінці липня 2018 року. Після переобладнання і дрібного ремонту силами вагоноремонтних майстерень «Львівелектротрансу» перший трамвайний вагон «Tatra KT4DMod» вийшов на третій трамвайний маршрут у Львові в середині вересня 2018 року.

І хоча на етапі закупівель трамвайних вагонів в місцевих ЗМІ з'являлися повідомлення, що мовляв закупили негідний металобрухт, критика «беушних» трамваїв припинився після того, як вони вийшли на лінії.

Всі 30 трамвайних вагонів з Берліна «Львівелектротранс» отримав в листопаді поточного року. Уже дев'ять вагонів пройшли переобладнання і перевозять пасажирів. Вузькоколенні візки під берлінські вагони взяли від непридатних старих трамвайних вагонів «Tatra KT4SU» - в 2018 році у Львові списали 18 старих трамваїв, у яких вийшло з ладу електрообладнання або вони потрапили в серйозні ДТП. Ще кілька візків від списаних вагонів знаходилося на території трамвайного депо. Базові деталі візків перевірили і відремонтували, крім того візки обладнали деталями і вузлами від широкої колії візків з Берліна.

Автобуси

Що до автобусів, то 150 нових автобусів з низькою підлогою придбали за лізинговою схемою українського державного «Укргазбанку». З півтори сотні автобусів 100 - це автобуси білоруського виробництва МАЗ203.069, ще 50 - автобуси львівського виробництва «Електрон» А185. Спочатку за винятком випадку покупки білоруських автобусів МАЗ розглядали також варіант закупівлі турецьких автобусів «Temsa», проте білоруський виробник запропонував дуже низьку ціну автобуса - всього 122 тисячі євро, тому вибрали саме пропозиція «сябрів».

Що до місцевого виробника, то з ним «сторгувалися» про ціну в 147 тисяч євро за один автобус. Ця ціна вище не тільки тієї, по якій практично аналогічні автобуси запропонував білоруський виробник, але і вище ніж та, за якою в кінці 2017 року продав Івано-Франківську шість автобусів великого класу «Богдан Моторс». Столиця Прикарпаття, нагадаємо, змогла придбати автобуси «Богдан» А701.32 за ціною 3,9 млн. грн. за машину.

Поставки автобусів для Львівського комунального автотранспортного підприємства № 1 почалися в вересні 2018 року. На початку планувалося, що автобуси місцевого виробника будуть надходити за наступним графіком: у вересні - 5 автобусів і по 15 автобусів в наступні місяці. Однак, перші автобуси «Електрон» ЛК АТП№ 1 отримало тільки в листопаді 2018 року. Станом на 20 грудня автопідприємство вже отримало всі 100 автобусів МАЗ і 31 автобус від місцевого виробника. На «Електроні», правда, обіцяли, що всі 50 автобусів доставлять до кінця року.

Тролейбуси

Що до тролейбусного парку, то на жаль в 2018 році його відновили тільки за рахунок проведення капітально-відновлювального ремонту тролейбусів «Skoda 14Tr». Під час капітально-відновлювального ремонту у Львові тролейбуси проходять капітальний ремонт кузова, під час якого замінюють всі дефектні частини металоконструкції, частково модернізується низьковольтне електрообладнання з установкою статичного перетворювача, замінюють струмознімальні штанги. Тролейбус отримує обшивку з алюмокомпозіта, панорамні вклеєні тоновані вікна. Частина тролейбусів оснащені електронними маршрутовказувачами, які розробили на самому підприємстві. Під час КВР повністю оновлюють інтер'єр салону тролейбуса з установкою нових напівм'яких сидінь. З початку 2018 року силами тролейбусного депо відновили вже 4 тролейбуси. Ще дві машини знаходиться в капітально-відновлювальному ремонті.

Відзначимо, що у Львова була можливість закупити деяку кількість «беушних» тролейбусів - купити у неї тролейбуси Львову пропонувала Ризька компанія. Йшлося про тролейбуси чеського виробництва «Skoda 14Tr» і «Skoda 15Tr», проте від такої закупівлі відмовилися. Був також варіант закупівлі тролейбусів «Skoda 21Tr» з чеського міста Пльзеня.

Плани на 2019 й

Значні поставки нового громадського транспорту очікують Львів і в 2019 році. Зокрема, вже пройдені основні процедури по тендеру на закупівлю 50 нових 12-метрових тролейбусів за кошти кредиту Європейського банку реконструкції розвитку. Цей тендер був оголошений у вересні 2018 року. Правда, через те, що Львів виставив дуже жорсткі фінансові вимоги до постачальника, навіть незважаючи на продовження терміну подачі заявок до 21 листопада (спочатку - до 5 листопада), українські виробники тролейбусів в основному не взяли участі в цьому тендері - єдина заявка на участь в тендері надійшла від консорціуму в складі місцевого концерну «Електрон» і його дочірньої компанії ТОВ «СП« Електронтранс ». Відзначимо, що згідно з процедурою тендерів Європейського банку реконструкції і розвитку, тендер відбудеться навіть при наявності одного постачальника, його проведення затьмарене несвоєчасної постачанням для іншого комунального перевізника Львова автобусів. Так чи інакше, але через тиждень після розкриття тендерних пропозицій директор «Львівелектротрансу» Олег Береза, який очолював підприємство з початку 2018 року, написав заяву про звільнення.

Крім того розпочато попередні тендерні процедури із закупівлі в 2019-20 роках 10 нових трамваїв. Згідно з наявними даними, мова йде про низькопольних трамвайних вагонах довжиною близько 30 метрів. Кошти на закупівлю цих трамваїв в рамках програми «Міський транспорт України» виділяє Європейський інвестиційний банк - 12 млн. євро.

Ще 12 млн. євро від Європейського інвестиційного банку Львів планує витратити на покупку ще 100 міських автобусів великого класу. Правда, ціни більшості українських виробників такі, що місту доведеться частково профінансувати цю закупівлю з бюджету або шукати іншого кредитора.

Правда, незважаючи на закупівлі нової техніки, кількість рухомого складу на маршрутах збільшилася не дуже значно. В першу чергу це пов'язано з браком водіїв. З приходом нових МАЗів і «Електронів» вулиці Львова практично покинули автобуси Львівського автобусного заводу, закуплені в 2009-11 році. Що до трамваїв, то ввели в експлуатацію 9 «берлінців», в той же час через несправності зупинилося понад півтора десятка старих вагонів. 

comments powered by HyperComments