У півфінал проекту «Молодь дебатує» вийшли школяри зі Львову
Для дебатів організатори вибрали серйозну тему: «Чи варто поступово відмовлятися від виробництва електроенергії на атомних станціях України?». У дебатах брали участь школярі зі Львова, Вінниці, Житомира та Чуднова. Такі ж відбіркові етапи пройшли у Ніжині, Херсоні та Полтаві. Найкращі визначаться на півфіналах і в національному фіналі проекту в лютому 2019 року в Харкові.
Проект за унікальною німецькою методикою Jugend debattiert об'єднує школярів, які люблять і вміють брати участь в публічних дискусіях та шукати істину в суперечці. З'явилася методика у Німеччині, щорічно в дебатах за нею беруть участь сотні тисяч німецьких школярів. Проект «Молодь дебатує» проходить в Україні вже третій рік. В країні методу навчаються 700 дітей із 40 шкіл у 12 областях. До нас його привезла організація Internationales Haus Sonnenberg, якій надало фінансову підтримку Міністерство закордонних справ Німеччини, а методичну — проект Jugend debattiert. Це було перше використання методики на іншій мові, крім німецької. «Молодь дебатує» відрізняється від інших форматів дебатів — організатори уточнюють, що переможцем стане не той чи та, хто переміг суперника, голосніше за всіх відстоюючи свою точку зору. Понад усе журі оцінить вміння учасників репрезентувати в дебатах усі можливі аргументи щодо теми, максимально наблизившись до вироблення спільного рішення.
Коли «Молодь дебатує» з'явився в Україні два роки тому, в ньому брали участь 113 учнів із 8 шкіл з 4 регіонів країни. До 2018 року масштаби зросли майже в 7 разів, щороку до проекту приєднуються нові школи, міста й регіони. З вересня новачки освоювали методику разом із учителем, грали товариські дебати між собою або з іншими школами, а змагалися «по-дорослому» вже на міжрегіональному етапі.
Півфіналістами стали:
Надія Шимків (Львівська правнича гімназія)
Оксана Лебідь (Хмільницька ЗОШ №3, Вінницька область)
Андрій Марценюк (Якушинецька СЗОШ-гімназія, Вінницька область)
Богдан Синчук (Львівський ліцей №28)
«Ми намагаємося поширювати проект в уже «освоєних» областях і містах, так, щоби школи з однієї місцевості могли грати одна з іншою. А новачки проекту працювали самі, єдині в своєму регіоні, — розповіла керівниця проекту Ольга Пішель. — Це був для нас напружений момент. Чи правильно вони засвоять методику? Чи не буде нечесним ставити цих дітей дебатувати з «ветеранами» методу? І виявилося, що більшість переможців — це дебютанти».
На думку Ольги, це наслідок активності вчителів, інтенсивності навчання, відкритості дітей для нового. «В результаті, це все залежить від школи і школярів — як часто діти беруть участь у інших проектах і активностях, не обов'язково дебатах. Здавалося б, ну куди їм ще дебати, якщо весь день зайнятий навчанням, волонтерством, гуртками та секціями? А виходить, що саме тоді досягається високий результат».
Одним з переможців етапу став 10-класник Богдан Синчук. Він займається дебатами перший рік, а ще ходить на позашкільні заняття з економіки, математики, програмування, відвідує спортзал і басейн. Часу вистачає на все. «Мені це все цікаво, тому й знаходжу час. А якщо часу вистачає, чому б ні?» — розповів 10-класник.
Міжрегіональний етап став першими публічними дебатами для Богдана, але він зовсім не хвилювався. «Це для мене не спорт, чи місія, це моє улюблене хобі. Я не хвилююсь, я насолоджуюсь, — зізнався Богдан. — Мені подобається в форматі Jugend debattiert, що треба переконувати аудиторію, не ображаючи опонента, бо часто у людей з цим проблеми. Це дуже хороше вміння».
Ольга Пішель пояснила, що завдання формату «Молодь дебатує» — робота команд, які представляють позиції «про» і «контра». Саме це було головним критерієм оцінки учасників суддями міжрегіонального етапу. До журі, крім Ольги Пішель, увійшли координатори проекту, вчительки Світлана Галь, Юлія Баранник, Наталія Семеренко.
«Ми оцінювали не переконливість виступів, — пояснила Ольга Пішель. — Мета дебатанта — не «втопити» іншого, а розкрити тему так, щоб глядачі, навіть ті, хто вперше чує про тему, зрозуміли обидві сторони, їхні аргументи».
На глибоке вивчення теми атомної енергетики, занурення в неї учасниками дебатів звернула увагу й коордінаторка проекту в Україні Ольга Борисенко: «Було зіграно кілька ігор на одну тему, але їхні аргументи не повторювалися — настільки глибоко «копають» наші дебатанти. Наприклад, в одному випадку говорили про те, що ми купуємо ресурси для роботи АЕС у країни-агресора. Інші учасники зауважили, що сонячні панелі, які є альтернативою атомній енергії, також небезпечні у виробництві, та їх теж потрібно утилізувати, як і ядерні відходи. Говорили, що обслуговувати сонячні станції буде 100 осіб, а АЕС дає 4 000 людям роботу. Говорили і про економіку, і про технології, й про пошук фахівців. Діти вчаться дивитися на проблему з різних точок зору».
Дебати у Вінниці показали, що учасники вірно зрозуміли формат проекту — добре готуються щодо теми, працюють в команді, говорять не по завченому плану, а реагують на аргументи іншої сторони, задають питання та не ухиляються від відповідей.
«У кожного з переможців свої сильні сторони: хтось переконав аудиторію, хтось показав запас знань, — пояснила Ольга Пішель. — Для нас це були ті самі переможці, які зможуть гідно виступити на півфіналі та фіналі в Харкові».
Проект проходить за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини та методичної підтримки Jugend debattiert.
Сайт проекту: https://www.ukraineyouthdebates.de/
Довідка
Проект «Молодь дебатує» з'явився в Україні в 2016 році. Унікальну методику німецьких молодіжних дебатів Jugend debattiert її автори вперше дозволили використовувати на іншій мові. В 2016 році в українській версії проекту брали участь 113 учнів із 8 шкіл 4 регіонів країни: Харківської, Дніпропетровської, Запорізької та Миколаївської областей. Переможцем фіналу став Едуард Бєлоусов із Дніпра.
У 2017 році проект продовжився в набагато більшому масштабі — вже 400 українських школярів спробували свої сили в дебатах. Вони представляли 25 навчальних закладів із 8 регіонів: Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Житомирської, Львівської, Миколаївської, Сумської та Харківської областей. Переміг Максим Чеботарьов із Дніпра.
У 2018 році в проекті беруть участь 40 шкіл та близько 700 дітей із 12 областей України: це Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Житомирська, Миколаївська, Львівська, Харківська, Сумська, Чернігівська, Херсонська, Полтавська, Вінницька області.