У Львові пропонують кластерний підхід до сміття

Євгенія Пласконь  |  Вівторок, 7 лютого 2017, 19:13
Громадські активісти дають “друге дихання” Концепції обласної програми поводження з твердими побутовими відходами.
У Львові пропонують кластерний підхід до сміття

7 лютого, у Львові, відбувся круглий стіл «Шляхи уникнення екологічної катастрофи для Львова і України», на якому з ініціативи ГО “Аналітичний центр «Експерт-група» було представлено концепцію поводження зі сміттям, котра передбачає поступовий перехід до моделі “Нуль відходів”. Про це повідомляє кореспондент “Справжньої Варти”.

Концепцію було розроблено 2012 року, коли до "Експертної групи" звернувся представник департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства ЛОДА про те, що потрібно розробити чітку програму поводження з ТПВ, яка й була напрацьована. 

Оскільки економічно не вигідно розробляти стратегії для кожного міста, була створена програма для області з кластерним підходом. Втім, її так і не було реалізовано. Зараз, коли гостро стоїть питання поводження з ТПВ у Львові, у  ГО “Аналітичний центр «Експерт-група» знову пропонують готове рішення. 

Як зазначив представник ГО “Аналітичний центр «Експерт-група»”, Андріан Фітьо, базою у концепції є індустріальні парки, які передбачають поводження з будівельними, електричними, електронними та іншими типами відходів. 

По області передбачено створення чотирьох кластерів — №1 “Червоноградський” (176,4 тис. осіб; 42,7 тис. тонн сміття), Кластер №2- Рахедівський, Бродівський, Кам’янка-Бузький, Буський, Золочівський, Пустомитівський, Перемишлянський райони та частина Львова (795,5 тис. осіб, 193,2 тис.тонн сміття), Кластер №3 -Жовківський, Яворівський, Мостиський, Городоцький райони (719,6 тис. осіб; 174, 0 тис. тонн сміття), Кластер №4 — Самбірський, Старосамбірський, Дрогобицький, Миколаївський, Жидачівський, Стрийський, Сколівський, Турківський райони, частина м. Львів(811,6 тис. осіб; 198, 5 тис.тонн сміття).

“Кластер віддаємо в концесію компанії, яка може, згідно зі законодавством, управляти цінними паперами. Вона випускає цінні папери, власне, під цей проект, але коли вона бере концесію, збираються всі органи місцевого самоврядування і саме вони визначають, де буде ділянка під перевантажувальну станцію, ще якісь об’єкти поводження з ТПВ. Наше завдання — щоб ці органи самоврядування, відповідно до закону “Про співробітництво територіальних громад”, об’єднали свої зусилля, задекларували добру волю, що вони готові віддати в концесію свій сміттєвий ресурс. І тоді компанія володіє цим сміттєвим ресурсом упродовж 25 років”, - пояснив Андріан Фітьо.

Управляюча компанія, якій надали кластер у концесію, наймає інвесторів для будівництва об’єктів та перевізників, залучає девелоперів, від місцевих органів отримує ресурс (сміття) та землю під експлуатацію, а взамін видає пільги, зменшення тарифів. Передбачається також, що органи місцевого самоврядування будуть отримувати дивіденди від такої діяльності.

“Червоноградський кластер (№1) був сформований давно, тому ми його виділили окремо. Він не мав такої економічної складової, яку ми закладали з самого початку. Кластери №2, 3, 4 сформовані з приблизно однаковою кількістю населення та кількістю продукованого сміття - приблизно 200 тонн. Невигідно для якогось окремого міста (чи для Бродів, чи для Жовкви, чи для Красного) робити окремий завод, бо він себе не окупить. Такі кластери окуповують себе за 12 років, менші — за 20. Ми формували кластери по співвідношенню тарифу та інвестицій”, - прокоментував ситуацію для “Справжньої Варти” Андріан Фітьо.

Львів також планують розділи між кластерами 2 і 4, тому що у місті є велика щільність населення. Якщо його не розділяти, а створити, наприклад, окремий кластер, то тариф на поводження зі сміттям буде іншим; тоді як вказана Концепція пропонує один тариф для всієї області. Станом на 2012 рік цей тариф мав би бути 15-18 гривень. Всього за рік, згідно з розрахунками, з усіх кластерів має вивозитись 608 тисяч тонн.

За словами представника ПАТ АКБ "Львів" В’ячеслава Кокошка, у перспективі, для компанії, яка буде займатися кластерами і, відповідно, купувати облігації, сертифікати або інші цінні папери, це також принесе вигоду. Також фінансовий експерт зазначив, що можна зробити замкнуту економічну систему всередині кластера: когось штрафують за створення несанкціонованого майданчика зі сміттям, а ці кошти йдуть на вивезення того ж сміття. Так само можна скористатись  європейським зразком і ввести штрафи за неналежне сортування відходів.

Як зазначив начальник відділу екологічної експертизи, нормування атмосферного повітря та поводження з відходами  департаменту екології ЛОДА Назар Сорока, облдержадміністрація збирається врахувати систему кластерів у обласній Програмі поводження з ТПВ. Тим паче, що у ЛОДА вже мають приклад для наслідування — Донецьку облдержадміністрацію.

“Департамент екології підтримує Програму, бо має бути певна концепція до чого ми маємо йти. Так само Міністерство екології розробляє Національну стратегію поводження з відходами, яка буде діяти по всій Україні, куди включено кластерні системи. Нас обганяє Донецька область, яка прийняла програму поводження з ТПВ і кластерної системи, хоч у них там інша ситуація [війна — прим.авт.]. Ми маємо йти до певної стратегії”, - розповів Назар Сорока.

Окрім іншого, відповідно до стратегічних міжнародних документів, з 1 січня 2018 року в Україні має бути припинено захоронення необроблених відходів, у чому повинна допомогти вказана система з кластерним підходом.

comments powered by HyperComments