На відкритті форуму “СлободаКульт” в Ужгороді міністр культури пообіцяв попрацювати над внесенням пам'яток архітектури до списку ЮНЕСКО
На відкритті форуму міністр культури Євген Нищук, зокрема зазначив: “Ми вже зробили велику роботу задля того, щоб внести комплекс Держпрому в Харкові у списки ЮНЕСКО, подали номінаційне досьє, а тепер ми думаємо, як це зробити і з ужгородським колишнім урядовим кварталом Галагов. Що є спільне у цих регіонів, як мінімум те, що тут є що зберігати. На ключовій виставці “СлободиКульт ми бачимо два виміри багатої Слобожанщини. Крейдяні гори заманюють. Степові простори гукають. Інша частина інтелектуальна, індустріальна, і ми бачимо шалений розквіт авангарду, конструктивізму - в 20-ті, розквіт науки протягом наступного сторіччя, розквіт ІТ-індустрії та креативних хабів сьогодні”.
Розмова із Сергієм Жаданом та Євгеном Положієм, автором роману “Іловайськ”, якою відкрилася літературно-дискусійна програма форуму, називалася “Свої” й “чужі” в часи війни”. Сергій Жадан переконаний: “Якщо ти робиш вигляд, що це не твоя війна, - ти працюєш проти країни. Є чітко зрозумілий “чужий”: той, хто проти нас воює. Коли ж ми всередині себе починаємо штучно ділитися на свій-чужий, визначати, хто з нас більший українець, а хто менший, ми втрачаємо силу. Є війна, яку ми маємо виграти, є люди, яких маємо повернути, і є права людини, які непорушні: навколо цього маємо консолідуватися”, - зазначив письменник.
Форум розпочався з відкриття трьох виставок.
Виставка “Родинний альбом” на Набережній Незалежності - це фотографії закарпатських і слобідських родин за останні сто років, зібрані юними відвідувачами Харківської і Закарпатської обласних бібліотек для дітей та юнацтва. Спроба зрозуміти регіон, аналізуючи зовнішній вигляд людей, - ключова нитка модної програми форуму. “Ми хочемо виявити внутрішнє спільне – через зовнішні разючі відмінності, – говорить кураторка програми “Мода” Зоя Звиняцківська. – Слобожанщина і Закарпаття, два фронтири на Заході і Сході країни, обидва прикордонні, обидва мультикультурні, насправді багато в чому подібні одне до одного, хоча на перший погляд гранично різні”.
“СлободаКульт”, рамкова виставка однойменного форуму, розмістилася на двох локаціях: в культурно-історичному центрі “Совине гніздо” та галереї “Ілько”. Тут понад 150 творів живопису, графіки, скульптури, інсталяції, фотографії та відеоарту, створеного на Харківщині й Сумщині. “Почути голос мистецтва - це наш спосіб і відчути, і проаналізувати регіон, - говорить одна з кураторок ключової виставки Оксана Баршинова. - Як він зміг протистояти так званим “народним республікам”? Чому тут досі живий міф “першої столиці” - при тому, що одні його культивують, а інші відкидають категорично? Ця виставка не дасть відповіді на всі-всі питання, але допоможе подолати багато стереотипів”.
Експозиція - спроба представити Слобожанщину в обох її головних іпостасях: з одного боку авангард, конструктивізм, поетика індустріальності, наука і технології; а з іншого - розлогий степовий ландшафт, тяжіння до рукотворності, робота на землі.
На виставці можна побачити твори Василя Єрмілова, Бориса Косарєва, представників Харківської школи фотографії Боба Михайлова, Сергія Браткова, художника-графіка Віталія Куликова, Павла Макова, скульптора Валерія Пирогова. Кураторською гордістю експозиції є роботи Євгена Світличного, Вагріча Бахчаняна, Євгена Павлова, Сергія Солонського, Групи "Шило", Олександра Гнилицького. А ще - фото- й відеофіксація відомого ленд-арт проекту у Могриці (Сумщина) “Простір покордоння”.
“Це страшенно цікаве перегукування всередині культури, діалог 20-х років минулого сторіччя - із сьогоденням. Тоді Україна намагалася знайти себе і включитися у світовий контекст - і зараз шукає знову. І Харків у цьому пошуку грає, безперечно, одну з ключових ролей”, - говорить Оксана Баршинова.
Третя виставка - виставка плакату «Чорнобиль 30 + Фукусіма 5» міжнародної трієнале екоплакату 4-й БЛОК, що вже майже 30 років проходить у Харкові. Виставка відкрилася в атріумі Закарпатської ОДА, до якої вхід вліьний, на відміну від багатьох інших адміністрацій в країні.
Задача форуму - познайомити між собою українські регіони, затягти країну мереживом приватних стосунків, налагодити взаємодію між інституціями, проектами та людьми. І, звичайно, подолати взаємні міфи й стереотипи. “Ми не ставимо собі на меті провести “звіт культурних досягнень регіону”, у нас не стоїть задача виключно розважити публіку, - говорять ініціаторки форуму, співзасновниці БФ “Dofa.Fund. Мистецькі Надра”, Оля Сагайдак та Юля Грубріна. - Ми засобами мистецтва закликаємо людей до діалогу. Харків у 2014-му, можливо, саме тому і встояв, що тут глибокі культурні традиції і традиції об’єднання людей, конструктивної розмови”.
Завершився вечір концертом на театральній площі “Радіо “Афродита” (так називалась короткохвильова радіостанція УПА) - нового проекту Міська Барбари з Юрком Єфремовим. «Радіо «Афродита» – це спроба реконструкції того, що було знищене. Спроба уявити, що радіостанцію з такими позивними не розгромили у 1945 році, і вона працює досі. Це розробка персонального плану спротиву, до якого можуть долучитися інші. Ми не можемо і надалі забувати наші пісні, взагалі забувати. Час вивчити уроки і діяти асиметрично, так, як вони не чекають».
Наступного дня форум продовжиться відкриттям виставки «Мамо, ввімкни світло» від студії Aza Nizi Maza; розмовою про пошук ідентифікації міста «Харків – Ужгород на відстані 1286 км», котру модеруватиме голова українського Суспільного телебачення Зураб Аласанія; майстер-класом для родин, де зростають діти з особливими потребами та низкою інших подій.