Про єдину центральну компоненту «Е-квитка» в Україні поділився досвідом оператор

П'ятниця, 18 листопада 2022, 19:11
Впровадження електронного квитка у громадському транспорті залишається й надалі актуальним питанням в Україні.
Про єдину центральну компоненту «Е-квитка» в Україні поділився досвідом оператор

Починаючи від неналежного надання якості перевезень пасажирів, і закінчуючи відсутністю прозорості грошових потоків у транспортних перевезеннях. Прес-служба ТОВ «Українські геоінформаційні системи» пропонує дізнатися більше про «Е-квиток», його переваги, проблематику та в цілому про необхідність єдиної центральної компоненти цього сучасного е-сервісу в кожному населеному пункті.

В Україні один із таких унікальних програмних комплексів е-квитка розробила та впровадила ІТ -компанія ТОВ «Українські геоінформаційні системи», а оператором АСООП виступило ТОВ «ГІС-СЕРВІС». Поки що АСООП впроваджено у трьох об’єднаних територіальних громадах Стрийського району, перелік яких постійно розширюється, але досвід оператора ТОВ «ГІС-СЕРВІС» стане корисним й для інших регіонів, зокрема, на Львівщині.

Проблематика та недоліки міського транспорту в Україні

Станом на 2022 рік, система транспортних міських пасажирських перевезень в Україні функціонує вкрай погано за принципом «3-х НЕ» – неефективно, непрозоро та неякісно. Чому? Існує безліч недоліків, які необхідно усунути для досягнення оптимального, якісного, комфортного громадського транспорту в усіх ОТГ України, а саме :

- відсутність прозорості грошових потоків у транспортних перевезеннях;

- практично немає інформації про кількість перевезених пасажирів;

- брак статистичних даних про перевезення пільгових категорій громадян;

- неправдива інформація про реальний стан транспортної мережі (прибуткові чи збиткові маршрути, недостатня кількість одиниць транспортних засобів на маршрутах тощо);

- моніторинг реальних даних щодо необхідних дотацій для транспортної інфраструктури не проводиться;

- КРІ у роботі транспортної мережі немає, як і сама можливість їх отримання.

Усі вищезазначені чинники призводять до погіршення технічного стану транспортних засобів, нелегальних грошових потоків, нераціональної фінансово-господарської діяльності у транспортних підприємствах. Однак, найбільш проблемним чинником залишається відсутність якісного моніторингу, аналізу та контролю за громадськими перевезеннями як в цілому по Україні, так і в місцевих ОТГ.

Чи допоможе Єдина центральна компонента «Е-квитка» у всіх нагальних транспортних питаннях

Так, справді. Оптимальним рішенням нагальних питань є загальновизнана у світі автоматизована система обліку оплати проїзду (далі – АСООП) – на місцевому рівні та Єдина центральна компонента (єдина база даних або єдина система моніторингу) – на всеукраїнському.

Якщо АСООП вже відома, і оформлена на законодавчому рівні, то Єдина центральна компонента «SOCIUM» – це єдина база даних для ефективного керування всіма підсистемами (АСООП).

Що являє собою ця система?

В Україні Єдина центральна компонента «Е-квитка» — «SOCIUM» передбачає:

1) Отримання даних із АСООП України від всіх ОТГ, де впроваджується чи буде впроваджено АСООП.

2) Аналітичний центр для підготовки звітів та формування статистичних даних про діяльність транспортної інфраструктури країни.

3) Моніторинг поточного стану транспортної мережі у державі.

4) Звітність та моделювання АСООП.

Які можливості та переваги Єдиної центральної компоненти:

1) Моніторинг грошових потоків України за громадські перевезення (транзакції в регіонах – місто, ОТГ, область, транспортні підприємства, оператори перевезень; статистика оплати – послуги, абонементи, квитки, знижки для пільговиків; субвенції – учень, студент, пенсіонер, особа з інвалідністю та ін.).

2) Диспетчеризація (кількість виконаних/невиконаних рейсів (простій) в регіонах, за маршрутами та зупинками)

3) Методика моделювання проїзду (оновлення рухомого складу, зміна вартості квитка, врахування пасажиропотоку).

4) Аналітика (перевірка збитковості та прибутку, необхідність у створенні нових маршрутів, рентабельність закупівлі нових транспортних засобів, грошові потоки, еквайринг – отримання підприємством безготівкової оплати).

5) Якість перевезень (KPI) – чистота, якість та зручність громадського транспорту тощо.

6) Соціальна складова (туристичні маршрути, соціальна реклама, підтримка пільгових категорій).

7) Юридична складова (запровадження електронного документообігу, можливість прогнозувати закупівлю запчастин, оптимізувати підмінний фонд обладнання і т.д.).

8) Мережа розповсюдження (виявлення реального пасажиропотоку на маршрутах за регіонами, роздрібна торгівля (рітейл) орієнтована на масового покупця).

Як працює Єдина центральна компонента «Е-квитка»?

Єдина центральна компонента з елементами для кожної адміністрації та перевізників складається з мульти-порталів та мобільних застосунків, які поділяються на: центральний компонент – адміністративну частину контролю, з рольовим доступом до даних, так і громадський – відкритий, централізований всеукраїнський транспортний портал та мобільні застосунки для всіх платформ. Також є портали окремих адміністрацій – замовників перевезень з адміністративною частиною та відкритим порталом

Окрім цього, комплекс забезпечує вставлення окремих відкритих сторінок на існуючих сайтах адміністрацій для збору даних про якість виконання транспортної роботи (присутність транспорту на маршрутній мережі, виконання поденних та погодинних показників графічності).

Єдина центральна компонента передбачає також виконання таких завдань:

1) Концентрацію даних, які стосуються АСООП, (пасажиропотік, статистика розрахунків за видами). Можливість оприлюднення певних звітів для громадськості.

2) Централізовану систему «гарячої» лінії, яка стосується громадського транспорту, з можливістю контролю та вирішення питань як адміністраціями, так і кожним перевізником, зокрема.

3) Місце збору транспортних новин, коли адміністрації та перевізники можуть обмінюватися новинами у власних підпорталах, а всі вони загалом групуються та відображаються в центральному порталі та застосунках.

4) Централізоване відображення руху громадського транспорту та діючого розкладу в режимі онлайн.

5) Збір інформації щодо пільгових категорій громадян, з автоматичним під’єднанням до бази даних. Відповідно, для забезпечення виконання норм законодавства про захист персональних даних, всі АСООП в онлайн - режимі отримуватимуть всю необхідну інформацію про пільговиків.

Таким чином, єдина центральна компонента електронного квитка дозволяє побудувати маршрут із використанням декількох, в тому числі різних адміністрацій та надає можливість придбати мульти-квиток. Водночас, сприяє відслідковуванню грошових потоків, присутності транспортних засобів на маршрутах, моніторингу кількості перевезених пасажирів, з відокремленням на пільгові категорії громадян тощо. Така єдина система здатна оптимізувати всі системи АСООП або кожної окремо, і навіть, відслідковувати помилки у роботі, з одночасним її плануванням та моделюванням.

Оператор АСООП – ТОВ «ГІС-СЕРВІС» підтримує стратегію уряду щодо запровадження е-послуг в Україні та рекомендує всім транспортним підприємствам, адміністраціям долучатися до єдиного українського електронного квитка.


 

comments powered by HyperComments