Павло Сушко: «В Україні закривають спецшколи не через наявність пансіону, а цілеспрямовано, щоб знищити спецосвіту заради розвитку інклюзії»
Про це заявив голова Харківського обласного осередку партії «Слуга Народу», очільник ТСК з розслідування порушення прав дитини Павло Сушко на своїй сторінці у Facebook.
За останні кілька місяців Павло Сушко разом з депутатами та ТСК з розслідування порушень прав дитини відвідали низку дитячих закладів на Харківщині та Івано-Франківщині. Зокрема, у лютому разом із керівництвом партії «Слуга Народу» депутати відвідали спеціальну школу ім.Короленка та гуртожиток для незрячих у Харкові. Минулого тижня у межах виїзного засідання ТСК провели інспекцію 7 дитячих закладів на Прикарпатті.
Основне завдання Тимчасової слідчої комісії – захист прав дітей. Зараз особливого захисту потребують діти з особливими освітніми потребами, які мають місце у пришкільному пансіоні для ночівлі у робочі дні, оскільки вони проживають віддалено. Це здобувачі освіти всіх закладів області і України, які навчаються як у спеціальних, санаторних школах, навчально-реабілітаційних центрах, так і у спеціалізованих – наукових та профільних, військово-спортивних ліцеях.
Високопосадовці спричинили прецедент, який самі не можуть пояснити, оскільки втрутились у діяльність освітніх закладів, управління якими їм державою не делеговані. Це підтверджують і директори спеціальних шкіл, які змушені в таких умовах працювати.
«Міністерство соціальної політики України задекларувало, що якщо дитина ночує упродовж робочого тижня 3-4 ночі поспіль у пансіоні, що становить на більше 110 ночей зі 175 навчальних днів у навчальному році, то це – загроза для дитини, бо вона має НЕДОбатьків, яких слід розглядати на засідання органу опіки і піклування та надавати або не надавати дозвіл на проживання у пансіоні. При цьому батьки потрапляють на облік служб у справах дітей, оскільки їх моніторять щодва тижні»? – розповідає Оксана Якимів директорка Вигодської спеціальної школи, де побували депутати.
Відтак, дійсно, постає питання – ночівля дитини у пансіоні школи трактується як загроза для дитини, адже вона відірвана від родини. А бути з батьками вдома і навчатись дистанційно – теж загроза для дитини, адже в Мінсоцполітики трактують це як дитина, яка опинилась в складних життєвих обставинах.
Таким нормам Міністерства соціальної політики доводиться протистояти ТСК на чолі з Павлом Сушком.
«Реформа передбачає закриття спеціальних закладів освіти. В одну стратегію «намішали» кучу закладів, де навчаються діти з інвалідністю, діти-сироти, діти з батьками і без, діти у складних життєвих обставинах. Потрібно було розділити ці категорії, - зазначає Павло Сушко, - Відтак виникає логічне запитання: чим керувалися посадовці, включаючи до положень про спеціальну школу та про навчально-реабілітаційний центр вимогу щодо необхідності отримання рішення органу опіки та піклування на влаштування дітей до спеціальної школи. При цьому під виглядом оптимізації мережі йде цілеспрямоване знищення спеціальних шкіл у віддалених гірських районах, і діти вимушені їхати ще далі від дому для отримання освіти. Це те, що і встановила ТСК на захист прав дітей на Прикарпатті».
«Водночас, - додає Павло Сушко, - права та долі дітей, які знаходяться в закладах, підпорядкованих Міністерству соцполітики, - так званих центрах соціально-психологічної реабілітації, чомусь чиновників не турбують. Цих дітей, на думку міністерства, можна навіть не рахувати, адже вони там, начебто, знаходяться тимчасово. Хоча члени ТСК мали змогу особисто пересвідчитися у протилежному - як відбуваються так звані «каруселі», коли дітей переводять з одного закладу в інший, щоб дотримуватися строків».
Відвідування спеціальних закладів освіти вже довело, що одним із перших проміжних рішень парламентської слідчої комісії має бути внесення змін до стратегії реформи деінстуціалізації, розповів очільник ТСК. Адже дітям необхідно створити найкращі умови заявив він.