В Україні не вірять у «помилку» щодо збитого літака МАУ і вимагатимуть продовження розслідування інциденту
Україна вимагатиме розгляду на Раді Міжнародної організації цивільної авіації оприлюдненого Іраном звіту щодо авіакатастрофи літака авіакомпанії МАУ, відновлення та продовження іранською стороною технічного розслідування цієї трагедії. Про це заявив заступник міністра закордонних справ Євгеній Єнін у коментарі «Укрінформу», пише «Українська правда».
Єнін зазначив, що наданий Іраном звіт не задовольняє Україну, а за результатами його опрацювання лишилося дуже багато запитань, у тому числі стосовно доброї волі Ірану проводити насправді якісні неупереджені розслідування.
Тому Україна буде координувати зусилля як з міжнародними партнерами, так і використовувати можливості різних міжнародних майданчиків, щоб домогтися справедливості.
Він зазначив, що і об’єктивне розслідування кримінального характеру, і неупереджене технічне розслідування були невід’ємною частиною пакета дій, щодо яких ведеться переговорний процес.
За словами Єніна, найголовніше, що мав би містити звіт, на який чекала Україна, – це чіткий опис всього ланцюга дій та подій, які передували авіакатастрофі.
«Ми цього не бачимо, натомість стикаємося з простим припущенням про нібито людську помилку. Жодного підтвердження того, на якій підставі зроблено такий висновок, ми не отримали.
Досить безпідставним нам виглядає посилання іранської сторони на те, що ключовий доказ, який мав би підтвердити або спростувати сьогоднішню версію іранської сторони, не збережено. Зокрема, йдеться про запис у кабіні оператора системи протиповітряної оборони. За заявою іранської сторони, цей технічний носій, на жаль, не зберігся…
Це питання може бути розглянуте на Раді ICAO. По-друге, ми, безумовно, будемо вимагати поновлення та продовження відповідного технічного розслідування аж до того моменту, поки ми не побачимо дотримання іранською стороною всіх вимог, які передбачає додаток 13 Чиказької конфенції (Розслідування авіаційних подій – ред.) І, безумовно, це вплине на перебіг нашого міжурядового переговорного процесу.
Є важелі політичні як багатосторонні, так і двосторонні (спонукати Іран продовжити технічне розслідування – ред.).
Але водночас на сьогодні ті модальності, які передбачає додаток 13 Чиказької конвенції, не дають нам надто великого поля для маневру. І це однозначно є тим питанням, яке мало б розглядатися ICAO: яким чином змінити відповідне регулювання цих питань, щоб у подальшому ми могли б все ж таки забезпечувати об’єктивне та неупереджене розслідування навіть у тих випадках, коли держава-член ICAO не дотримується взятих на себе зобов’язань», – заявив український дипломат.
Зазначимо, що 17 березня Іранський орган цивільної авіації оприлюднив остаточний звіт щодо збиття українського пасажирського літака 8 січня 2020 року. У документі зазначається, що причиною фатального рішення збити літак була помилка оператора протиповітряної оборони, який визначив літак як «ворожий об'єкт».
Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба назвав цей звіт спробою приховати справжні причини авіакатастрофи.
Довідково: 8 січня 2020 року літак регулярного рейсу PS 752 Тегеран - Київ авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) розбився в Ірані. У літаку було 167 пасажирів та 9 членів екіпажу, усі 176 осіб загинули.
11 січня 2020 року Іран визнав, що збив пасажирський літак авіакомпанії МАУ. До цього нібито призвів людський фактор: військові помилково прийняли авіалайнер за ворожу ціль після удару американського безпілотника, в результаті якого загинув високопоставлений іранський військовий генерал в Іраку.
У липні 2020 року в Ірані заявили, що катастрофа «Boeing» компанії «Міжнародні авіалінії України» була викликана неправильним налаштуванням системи протиповітряної оборони.
30 грудня стало відомо, що Іран виділить $150 000 родинам кожної із жертв катастрофи рейсу PS752 (літака МАУ). Канаду не задовільняє така пропозиція Ірану.
31 грудня 2020 року Іран «з п'ятої спроби» передав Україні проект технічного звіту щодо причин катастрофи літака МАУ в Тегерані.